نوع مقاله : مقاله مروری نقلی

نویسنده

استادیار، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فن‌آوری اطلاعات در امور سلامت، دانشکده‌ی مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

بی‌تردید، در جامعه‌ی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیین‌کننده داشته و به‌عنوان ثروت و دارایی محسوب می‌شوند. از آنجایی‌که عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه‌ی سلامت باعث تحمیل هزینه‌های زیادی می‌شود، به همین دلیل، اطلاعات به‌عنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزه‌ی مطالعاتی جدیدی به نام «اقتصاد اطلاعات» شکل گرفته است. از طرف دیگر، امروزه مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به‌عنوان یکی از عمده‌ترین متولیان و تولید‌کنندگان کالاها و خدمات اطلاعاتی با مسایل و چالش‌های اقتصادی زیادی مواجه هستند که برای حل مناسب آن‌ها علاوه بر دانش اقتصادی، نیاز به درک صحیحی از ویژگی‌های اقتصادی اطلاعات و خدمات اطلاعاتی دارند. از آنجایی‌که تحلیل اقتصادی کالاها و خدمات اطلاعاتی با تحلیل اقتصادی استاندارد متفاوت می‌باشد، لذا در این مقاله ابتدا اطلاعات به‌عنوان یک کالای اقتصادی بررسی شده و در ادامه، ویژگی‌های منحصر به فرد اطلاعات ذکر می‌شود. در نهایت رویکردهای رایج برای قیمت‌گذاری این نوع کالاها و خدمات و نیز چالش مربوط به دریافت بهای استفاده از طرف کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. کلیدواژه‌ها: خدمات اطلاعاتی؛ قیمت‌گذاری؛ اقتصاد 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Economics of Information Goods and Services with Emphasis on Health Field

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Soleymani

Assistant Professor, Library and Information Sciences, Faculty of Information and Management, Health Information Technology Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Undoubtedly, knowledge and information play important roles in the information society. They are considered as the assets or capitals. Since the lack of access to reliable information in all fields, especially health area, imposes high costs, so information has become the center of economists’ debates, forming a new study field called "information economy". On the other hand, nowadays, libraries and information centers as one of the main providers of information and information services are encountered with many economic challenges to solve which they need a correct understanding from economic features of information and information services. Since economic analyses of information goods and services differ with standard economic analyses, this paper endeavors first to examine information as economic goods. Then, it states unique features of the information; and finally, it explores common approaches for pricing such goods and services as well as the challenges in receiving costs by the libraries and information centers. Key words: Information Services; Pricing; Economics

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Services
  • Pricing
  • Economics