نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، روان‌پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 مربی، پرستاری، دانشکده‌ی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان و دانشجوی دکترای تخصصی، آموزش پزشکی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 مربی، فن‌آوری اطلاعات سلامت، دانشکده‌ی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران

4 مربی، پرستاری، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان و دانشجوی دکترای تخصصی، پرستاری، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: دانش کامپیوتری و فن‌آوری اطلاعات برای پرستاری و آینده‌ی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فن‌آوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آن‌ها مهارت‌های اطلاع‌رسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فن‌آوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد.  روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعه‌ی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکده‌‌ی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترم‌های مختلف بررسی پیشرفت مهارت‌های کار با کامپیوتر در طی دوره‌ی تحصیلی بود. به‌منظور گرد‌آوری داده‌های پژوهش از چک‌ لیست مهارت‌های فن‌آوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راه‌اندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزش‌گذاری شدند، در مواردی‌که دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمره‌ی 1 و در غیر این‌صورت نمره‌ی صفر داده شد. برای تحلیل داده‏ها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرم‌افزار  SPSSنسخه‌ی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافته‌ها: داده‌های پژوهش نشان داد که نمرات مهارت‌ها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیش‌تر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارت‌ها به جز Word و PowerPoint بیش‌تر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجه‌گیری: فارغ‌التحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فن‌آوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامه‌ی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغ‌التحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکده‌ی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزش‌های مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژه‌های کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Rate of Skill in Using Information Technology by Nursing Students

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Ghasemi 1
  • Leila Safabakhsh 2
  • Afsaneh Karimi 3
  • Simin Sharifi 4

1 Associate Professor, Psychiatry, Faculty of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

2 Lecturer, Nursing, Faculty of Nursing, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan and PhD Student, Medical Education, Faculty of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

3 Lecturer, Health Information Management, Paramedical Faculty, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran

4 Lecturer, Nursing, Faculty of Nursing, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan and PhD Student, Nursing, Faculty of Nursing, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: Computer literacy and information literacy are critical to the future of nursing the ability to use Information and Technology effectively is an increasingly important skill for nursing students. It is essential to support their student experience and also to give them the basics of the Informatics skills that they will need in practice once they are qualified nurses.This study was designed to survey of the rate of skill   in using information technology by nursing students in Nursing and Midwifery School Methods:  This study is descriptive – analytical   research and population included56 under graduating students in semester 1, 3, 5&7.The checklist was used for data gathering included 7 skills in using of information technology. Questions were evaluated on the base of positive or negative answers, in a way that score one were given to positive answers and score zero to negative answers and then each person’s score in each domain was determined. All the survey results were compiled and analyzed with the SPSS using descriptive and analytical statistical method and variance test. Results: Findings showed that the rate of skill in using information technology in students in semester 3 &5 was higher than students in semester 1 & 7 p= (.03). Also mean score of male high in all skills except Word and PowerPoint than female p= (.02). Conclusion: Graduates of nursing programs today must be able to use IT tools, such as clinical information system. To achieve this ambitious goal, nursing faculty must be adequately prepared to provide education about the role of information management in evidence-based practice. Keywords: Information Technology; Students, Nursing; Skill

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • Students, Nursing
  • Skill