نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

2 کارشناس ارشد، روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی دکترای تخصصی، سیاستگذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

5 مربی، مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخ‌گویی و واکنش سریع و موفقیت‌آمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهنده‌ی پاسخ‌گویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستان‌ها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستان‌ها و ارایه‌ی خدمات مناسب به بیماران را دارند. این مطالعه، با هدف تعیین و مقایسه‌ی چابکی سازمانی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1388 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه‌ی حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1388 صورت پذیرفت. جامعه‌ی پژوهش شامل رؤسای بخش‌های اداری و مالی، بخش‌های درمانی، پاراکلینیک و سرپرستاران بیمارستان‌های خورشید، چمران، خانواده و سینا بود. با استفاده از فرمول کوکران 130 نفر از این چهار بیمارستان به عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ی چابکی با 42 سؤال در مقیاس لیکرت بود. حداکثر امتیاز قابل حصول 168 و حداقل صفر بود. روایی آن بر اساس نظر استادان و صاحب‌نظران تأیید و پایایی پرسش‌نامه نیز به روش Cronbach's alpha 96/0 محاسبه گردید. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین چابکی در بیمارستان‌های دولتی 7/103 و در بیمارستان‌های خصوصی 9/113 به دست آمد. بین میانگین چابکی بیمارستان‌های منتخب شهر اصفهان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0001/0 P <)؛ ولی بین میانگین چابکی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 P >).
نتیجه‌گیری: چابکی بیمارستان‌های مورد مطالعه اعم از خصوصی و دولتی متوسط رو به بالا است. به منظور ارتقای چابکی بیمارستان‌ها، استفاده از استراتژی‌ها و راهکارهایی چون استقرار ساختار سازمانی منعطف، برون‌سپاری تأمین و خدمات، توسعه‌ی حرفه‌ای کارکنان و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Agility in Isfahan Hospitals, Iran*

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Yarmohamadian 1
  • Raheleh Samooie 2
  • Rahim Khodayari Zarnagh 3
  • Ali Ayoobian 4
  • Hossein Bagherian Mahmoodabadi 5

1 Associate Professor, Educational Planning, Health Management and Economic Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

2 MSc, Psychology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

3 PhD Student, Health Policy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

4 MSc, Health Services Management, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.

5 Lecturer, Medical Records, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction: Agility means ability to respond and react quickly and successfully to
environmental changes. Agility is an important factor for hospital effectiveness. Agility in a
hospital indicates the hospital's responsiveness when faced with internal and external changes. If
hospitals are designed to be agile, they should have the ability to compete with other hospitals
and provide appropriate services to their patients. This study compared agility in public and
private hospitals in Isfahan, Iran in 2009.
Methods: This descriptive, analytical, cross-sectional study was conducted in 2009. The study
population included the executives of administrative and financial sectors, health sector, and
paraclinics, as well as supervisors in Khorshid, Chamran, Khanevadeh and Sina Hospitals. A total
number of 130 individuals (calculated according to Cochran formula) were selected from the four
mentioned hospitals. Data collection tool was the 42-item Likert-scale questionnaire of agility.
The maximum and minimum scores of the questionnaire were 168 and zero, respectively. The
questionnaire was valid and reliable based on the experts in the field and a Cronbach's alpha of
0.96, respectively. Data was analyzed by descriptive and inferential statistical methods in SPSS16 .
Results: Mean agility scores public and private hospitals were 103.7 and 113.9, respectively.
Although a significant difference was observed between mean agility scores of selected hospitals
in Isfahan (P < 0.0001), public and private hospitals were not significantly different in terms of
agility (P > 0.05).
Conclusion: Agility in both public and private hospitals was higher than moderate. In order to
improve agility in hospitals, using strategies and solutions such as flexible organizational
structure, outsourcing of supplies and services, professional development of staff and preparation
to face the environmental changes are required.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Agility
  • Evolution Management
  • Health Services Management
  • Hospitals
  1. Raeisi AH, Saghaeiannejad Isfahani S, Karimi S, Yarmohammadian MH, Ehteshami A. Assessment of district health information system evolution according to world health organization framework. Health Information Management 2009; 6(2): 83-95. [In Persian].
  2. Moshabaki A. Change in organization: What do it? Research Journal of Imam Sadiq University 1999; 5(11): 127-48. [In Persian].
  3. Aqlmand S, Purreza A. Reform in health sector. Social Welfare Quarterly 2004; 4(14): 3-40. [In Persian].
  4. Chaharbalesh M. The success experience in management. Asremodiriat 2008; 2(7): 24-8. [In Persian].
  5. Shahabi B. The humanity diamond of organizational agility. Tadbir 2006; 17(175): 21-4. [In Persian].
  6. Molahoseyni A, Mostafavi SH. Assessment of organizational agility with fuzzy attitude. Tadbir 2007; 18(186):

18-23. [In Persian].

  1. Rajab Zadeh A, Shahaei B. Model to assess agility in government organization- The impact of IT on

organizational agility. Proceedings of the 3rd International Conference on Management; 2005 Dec 6-7; Tehran,

Iran; 2005. [In Persian].

  1. Hamidi N, Hassan Pour A, Kiyaie M, Mosavi SH. Human resource management in organizational agility. Journal

of Engineer Management 2009; 4(8): 111-27. [In Persian].

  1. Play your role in health care reform [Online]. 2008; Available from: URL:

http://www.experiencepoint.com/index.cfm?func=products.experiencechange Accessed_healthare/

  1. Grol R, Baker R, Moss F. Quality improvement research: understanding the science of change in health care.

Qual Saf Health Care 2002; 11(2): 110-1.

  1. McCarthy I, Tsinopoulos C. Strategies for agility: an evolutionary and configurational approach. Integrated

Manufacturing Systems 2003; 14(2): 103-13.

  1. Fathian M, Golchin Pour M, Khosroshahi S. Organizational agility: case study on MegaMotors. Tadbir 2006;

17(175): 37-43. [In Persian].

  1. Yaghobi M, Karimi S, Raeisi AR, Javadi M, Sharbafchi N. A study of relationship between the learning

organization and organizational commitment among manager in educational hospitals of Isfahan University of

Medical Science. Health Information Management 2010; 7(2): 225234.

  1. Nasiripour AA, Akbari J. Agility of disaster management and emergency medical center in Kermanshah city.

Behbood 2011. (In Press). [In Persian].

  1. Lin CT, Chiu H, Tseng YH. Agility evaluation using fuzzy logic. International Journal of Production Economics

2006; 101(2): 353-68.

  1. Gunasekaran A. Agile manufacturing: Enablers and an implementation framework. International Journal of

Production Research 1998; 36(5): 1223-47.

  1. Zain M, Rose RC, Abdullah I, Masrom M. The relationship between information technology acceptance and

organizational agility in Malaysia. Information &amp; Management 2005; 42(6): 829-39.

  1. Jackson M, Johansson C. An agility analysis from a production system perspective. Integrated Manufacturing

Systems 2003; 14(6): 482-8.

  1. Forsythe C. Human factors in agile manufacturing: A brief overview with emphasis on communications and

information infrastructure. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries 1997; 7(1): 3-10.

  1. Zhang Z, Sharifi H. A methodology for achieving agility in manufacturing organisations. International Journal of

Operations & Production Management, 2000; 20(4): 496-513.

  1. Sharp JM, Irani Z, Desai S. Working towards agile manufacturing in the UK industry. International Journal of

Production Economics 1999; 62(1G_ô2): 155-69.

  1. Guisinger A, Ghorashi B. Agile manufacturing practices in the specialty chemical industry: An overview of the

trends and results of a specific case study. International Journal of Operations & Production Management 2004;

24(6625): 635.

  1. Meredith M, Francis D. Journey towards agility: the agile wheel explored. The TQM Magazine 2000; 12(2): 137-43.