نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 دانشجو

چکیده

مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت می‌دهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر می‌گیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی محرک‌های اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستان‌های شهر کرمان است.

روش: مطالعه حاضر از نوع کمی است. جامعه این مطالعه شامل خبرگان بیمارستانی است که با روش گلوله‌برفی 10 نفر از آ‌ن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرک‌های مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی داده‌ها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از اثرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از اثرپذیری بالا برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستان‌ها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در لجستیک و خدمات بیمارستان مهیا می‌کند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است.

واژه‌های کلیدی:

مدیریت خدمات، خدمات پایدار، بخش سلامت

پیام کلیدی: مدیریت خدمات پایدار با در نظر گرفتن محرک اصلاح ساختار سازمانی امکان‌پذیر است. در این راستا مسولین بیمارستان‌ها می‌توانند با مدیریت این محرک زمینه خدمات پایدار را مهیا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Scenario analysis and analysis of the drivers of sustainable service management in the health sector

نویسندگان [English]

  • salim karimi takalo 1
  • ehsan bakhshi khorde bolagh 2

1 faculty member

2 student

چکیده [English]

Introduction: Management of sustainable hospital services, while giving importance to patient care, also considers economic and environmental issues. The aim of the current research is to identify and analyze the effective drivers of sustainable service management in Kerman hospitals.

Method: The present study is quantitative. The population of this study includes hospital experts, 10 of them were selected as a sample using the snowball method. Based on this, at first, according to the research literature and asking the opinions of hospital experts, the drivers of sustainable service management in the health field were identified. Then, the data was analyzed with the method of fuzzy cognitive mapping, and then forward and backward scenarios were performed.

Results: The results showed that there are 18 drivers in the management of sustainable services in the health field, the driver of reforming the organizational structure with a weight of 5.90 has high effectiveness and the driver of hospital waste management system with a weight of 2.40 has high effectiveness.

Conclusion: According to the results of the research, it is suggested to pay special attention to the stimulus for reforming the organizational structure in hospitals. Because it provides the basis of stability in hospital logistics and services, and the result is creating a positive image of the hospital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Service management
  • sustainable services
  • health sector