مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.
روش: مطالعه حاضر از نوع کمی است. جامعه این مطالعه شامل خبرگان بیمارستانی است که با روش ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.
روش: مطالعه حاضر از نوع کمی است. جامعه این مطالعه شامل خبرگان بیمارستانی است که با روش گلولهبرفی 10 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرکهای مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی دادهها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از اثرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از اثرپذیری بالا برخوردار هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستانها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در لجستیک و خدمات بیمارستان مهیا میکند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است.
واژههای کلیدی:
مدیریت خدمات، خدمات پایدار، بخش سلامت
پیام کلیدی: مدیریت خدمات پایدار با در نظر گرفتن محرک اصلاح ساختار سازمانی امکانپذیر است. در این راستا مسولین بیمارستانها میتوانند با مدیریت این محرک زمینه خدمات پایدار را مهیا کنند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
مهدیه مظفری؛ رضا سلیمانی دامنه؛ سلیم کریمی تکلو
چکیده
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال 1400 انجام شد. خبرگان به صورت هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش دلفی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزار Excel استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 11 مانع در نوآوری سبز بیمارستانها شامل موانع مدیریتی، مشتریان، قوانین و مقررات، سازمانی، سرمایه انسانی سبز، اطلاعاتی، مالی، شرکای زنجیره تامین، رقبا، فناوری و تحقیق و توسعه ضعیف وجود دارد که از این بین موانع قوانین و مقررات، رقبا و مشتریان تاثیرگذارترین موانع در حرکت به سمت نوآوری سبز هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، موانع سازمانی، شرکای زنجیره تامین، قوانین و مقررات، مشتریان و رقبا جزء موانع مستقل هستند که بر سایر موانع تاثیر دارند و باید در اولویت جهت برطرفشدن قرار گیرند. مدیران میتوانند با رفع موانع شناسایی شده در این پژوهش به ترتیب اولویت، به بهبود وضعیت نوآوری سبز بیمارستانها در جهت کاهش مخاطرات زیستمحیطی و افزایش پایداری کمک کنند.
پیام کلیدی: نتایج این پژوهش کاربردهای مهمی برای بیمارستانهایی دارد که برنامههایی برای ترویج نوآوریها، خدمات و فرایندهای سبز دارند.
نامه به سردبیر
مدیریت اطلاعات سلامت
فریده موحدی؛ رسول نوری؛ محمد علی برومند؛ محمدرضا هاشمیان؛ علی نوروزی؛ مینا طاهری
چکیده
با توجه به اهمیت ویژهای که اعتباربخشی کتابخانههای بیمارستانی در جهت ارتقاء کیفی کتابخانه و سازمان مادر در بین مدیران و مسوولین بیمارستانها پیدا کرده است وجود یک استاندارد مدون بومی سازی شده مخصوص کتابخانههای بیمارستانی ایران حایز اهمیت است[1]. لذا کتاب«استاندارد کتابخانههای بیمارستانی» بر اساس پژوهشهای ملی و با ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ویژهای که اعتباربخشی کتابخانههای بیمارستانی در جهت ارتقاء کیفی کتابخانه و سازمان مادر در بین مدیران و مسوولین بیمارستانها پیدا کرده است وجود یک استاندارد مدون بومی سازی شده مخصوص کتابخانههای بیمارستانی ایران حایز اهمیت است[1]. لذا کتاب«استاندارد کتابخانههای بیمارستانی» بر اساس پژوهشهای ملی و با درنظرگرفتن استانداردهای مرتبط ملی و بینالمللی و با ارائه چارچوبی برای راهاندازی، توسعه، اداره و نگهداری کتابخانههای بیمارستانی و ارائه و بهبود خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی پزشکی، به کاربران و ذینفعان خود در مراکز دولتی و خصوصی در ایران توسط صاحبنظران معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و بومی سازی شده است [2]. بر این اساس کتاب مذکور به عنوان ابزار ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1402 مورد استفاده قرار گرفت که در زمان استفاده ارزیابان منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد چالش و تفاوت نظر در برداشت مطالب کتاب شدند. ازاینرو نویسندگان این نقد، برآن شدند تا با ارائه برداشت های جمع بندی شده کتابداران بیمارستانی و ارزیابان مذکور در رفع ابهامات موجود در کتاب کمک نمایند.