مهدی یوسفی؛ غلامرضا مرادی؛ مرجان قاضی سعیدی؛ سمیه فضایلی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و در دو مرحله طی سالهای 1388 و 89 صورت گرفته است. در بخش اول به صورت مطالعهی مروری منظم و با استفاده از منابع اطلاعاتی قابل دسترس در فاصلهی سالهای 1997 تا 2008 جنبههای مختلف پیادهسازی سیستمهای اطلاعات بالینی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دوم به بررسی میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان تأیید شد و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آزمون- بازآزمون 78 درصد تأیید گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: سیستم اطلاعات بالینی با مأموریت بهبود کیفی و کمی ارایهی مراقبتهای سلامتی شامل اجزایی همچون سیستمهای مستندسازی بالینی، مدیریت دارو، پاتولوژی و ... میباشد. مطالعات نشان داد موانعی از قبیل مسایل مالی، رفتاری و فنی بر سر راه اجرای این گونه سیستمها وجود دارد. نتایج حاصل از قسمت دوم مطالعه نشان داد که میانگین آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی مورد مطالعه، از جنبههای مختلف پیاده سازی سیستمهای اطلاعات بالینی، 53 درصد بوده است.نتیجهگیری: برای اثر بخش بودن یک سیستم اطلاعات بالینی باید قبل از هر اقدامی، به بررسی عوامل مؤثر در اجرای آن و همچنین ریسک فاکتورهای به کارگیری آن پرداخت تا از تکرار اشتباهات و غفلت از مواردی که اجرای موفق پروژه را تهدید میکنند، جلوگیری شود. توجه به عنصر آموزش میتواند به عنوان یک عامل کلیدی برای ارتقای میزان آگاهی کاربران اصلی سیستمهای اطلاعات بالینی از جنبههای مختلف این نوع سیستمها مورد تأکید قرار گیرد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانها؛ مدیران مدارک پزشکی.
خلیل کیمیا فر؛ غلامرضا مرادی؛ فرحناز صدوقی؛ معصومه سرباز
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم ...
بیشتر
مقدمه: کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی کسانی هستند که در تمام ساعات کار روزانهی خود از سیستم استفاده میکنند و نقاط ضعف و قوت سیستم را به خوبی لمس مینمایند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم بسیار مهم بوده و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر می باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای چهار قسمتی شامل ویژگیهای کیفیت اطلاعات، علل پایین بودن کیفیت اطلاعات، در دسترس بودن اطلاعات و حمایت از تصمیمگیری انجام گرفت. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که 7/47 درصد از کاربران نسبت به قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در کمک به تصمیمگیری ناراضی بودند. به طور کلی 2/53 درصد از کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی تا حدی رضایت داشتند. نتیجهگیری: با توجه به مشکلاتی از جمله نامناسب بودن کیفیت اطلاعات سیستم و عدم تطبیق آن با نیازهای کاربران بنابراین لازم است که سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: بیمارستانهای آموزشی؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ نظامهای اطلاعرسانی