ناهید حاتم؛ مهرداد عسکریان؛ کیمیا پورمحمدی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر مداخله در این روند با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند را بر افزایش درآمد بیمارستان بررسی نمایند. روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی و مداخلهای، 350 پرونده از پروندههای بیماران بستری در بخشهای داخلی مردان و زنان بیمارستان نمازی شیراز در نیمهی دوم سال 1384، به صورت تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از فرمهای جمعآوری داده، بررسی و با صورتحسابهای مربوط مقایسه شد؛ سپس با استفاده از اطلاعات حاصله، فرآیند ثبت اقدامات دارای تعرفه با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند، از طریق تهیهی فرم اقدامات درمانی، آموزش و ارائهی مشاوره به کارکنان در رابطه با نحوهی تکمیل فرم و اهمیت این کار، به مدت 4 ماه مورد مداخله قرار گرفت. در مرحله پس از مداخله، تأثیر مداخله بر روی 215 پرونده در طول 4 ماههی اول سال 1385 مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: قبل از مداخله، 56 درصد از هزینهی اقدامات درمانی انجام گرفته برای بیمار ثبت نشده بود که بعد از مداخله این درآمد از دست رفته به 31 درصد کاهش یافت و در مجموع باعث افزایش 25 درصدی درآمد این بیمارستان در بخشهای مورد مطالعه شد. نتیجهگیری: با صدور صورتحساب هزینهی بیمار مطابق با اقدامات ثبت شده در پروندهی پزشکی وی و در نتیجه اعمال مدیریت مالی صحیح و اجرای الگوی ارتقای کیفیت در این زمینه، بیمارستان میتواند درآمد خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. واژههای کلیدی: درآمد؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.
محترم نعمتاللهی؛ نادر خالصی؛ حمید مقدسی؛ مهرداد عسکریان؛ پروین افسر کازرونی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در کشورهای منتخب و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی با نظرخواهی از 24 صاحبنظر رشتههای بیماریهای عفونی و مدیریت اطلاعات بهداشتی بررسی شد. روایی ابزارها بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. تحلیل دادهها بر اساس مقایسهی ویژگیهای نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی- نظری انجام شد. یافتهها: الگوی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS بر اساس مطالعهی پیشنهادهای WHO و تجارب آمریکا، استرالیا، انگلیس و مالزی بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور «مشخصات کلی سیستم، منابع داده، Minimum Data Set، ضوابط جمعآوری و گزارش دادهها، پردازش دادهها، ضوابط پردازش دادهها و توزیع دادهها» ارائه شد که بعد از اجرای تکنیک دلفی با 3/36 از 44 (5/82 درصد توافق) مورد تأیید واقع شد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در سطح ملی جهت درک بهتر روند اپیدمی در طی زمان، درک بهتر رفتارهای منتشرکنندهی اپیدمی در کشور، تمرکز بر جمعیتهای فرعی با حداکثر ریسک و طراحی پیشگیری و مراقبت با استفاده از دادههای با کیفیت بهتر، پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: ایدز؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ نظامهای اطلاعرسانی