سید عباس حقایق؛ محمدباقر کجباف؛ احمد شعبانی؛ محمد نیکبخت؛ حجتا... فراهانی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، ...
بیشتر
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، مفید بودن اینترنت، لذت بخش بودن اینترنت و احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، جامعهی پژوهش شامل دانشجویان دانشگاههای اصفهان، آزاد واحد نجف آباد و واحد خوراسگان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 87-86، بود. به روش نمونهگیری تصادفی، 359 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سنجش نگرش نسبت به اینترنت، اضطراب حالت اشپیل برگر، باورهای خودکارآمدی شرر و پرسشنامهی سرزندگی جمعآوری شد. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید. دادهها با نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل پایایی نشان داد که هر چهار خرده مقیاس و کل پرسشنامه از ضرایب «همسانی درونی» و «بازآزمایی» بالا و معنیداری برخوردار بودند. در بررسی روایی همزمان، ضریب همبستگی بین خرده مقیاس و اضطراب اینترنت با پرسشنامهی اضطراب حالت اشپیل برگر (53/0 = r) و خرده مقیاس خودکارآمدی با مقیاس باورهای خودکارآمدی شرر (55/0 = r) معنیدار بود (01/0 > P). در بررسی روایی سازه، نتایج تحلیل عامل تأییدی (CFA)، نشان داد که چهار عامل به دست آمده با ساختار اصلی پرسشنامهها و چهار خرده مقیاس آن هماهنگی کامل دارد و همهی بارهای عامل به دست آمده، معنیدار بودند. نتیجهگیری: پرسشنامه، از مؤلفههای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و قابل استفاده در پژوهشهای مربوط به اینترنت است.واژههای کلیدی: اینترنت؛ روانسنجی؛ تستهای روانشناسی؛ مقیاسهای ارزش نسبی