علی کبریائی؛ مهدی کاظمی؛ احسان خسروی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانها آن قدر زمان در اختیار ندارند که همه چیز را خود تجربه کنند، ولی میتوانند با ارزیابی مقایسهای فرایندهای خود در برابر سایرین، از این روش برای انجام بهینه وظایف خود استفاده کنند. این پژوهش به ارزیابی مقایسهای فرایند ترخیص در دو بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان با قائم (عج) مشهد پرداخت تا با تبیین نقاط قوت ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها آن قدر زمان در اختیار ندارند که همه چیز را خود تجربه کنند، ولی میتوانند با ارزیابی مقایسهای فرایندهای خود در برابر سایرین، از این روش برای انجام بهینه وظایف خود استفاده کنند. این پژوهش به ارزیابی مقایسهای فرایند ترخیص در دو بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان با قائم (عج) مشهد پرداخت تا با تبیین نقاط قوت و ضعف هر یک، پیشنهادهایی در جهت بهبود وضع ارایه دهد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی در نیمه اول سال 1384 در بیمارستانهای علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان و قائم (عج) مشهد انجام شد. برای ارزیابی فرایند ترخیص از دو دسته معیارهای کمی شامل نحوه ترخیص، تعداد افراد درگیر در فرایند، مشخصات افراد درگیر در فرایند، تجهیزات مورد استفاده در فرایند و زمان صرف شده برای انجام فرایند و معیار کیفی رضایت بیماران استفاده شد. گردآوری دادهها با دو روش بررسی مدارک و اسناد و تحقیق میدانی و مشاهده و نیز مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در مورد دادههای کمی دستورالعملی تنظیم و به هر نوع تجهیزات مورد استفاده یا وضعیت افراد درگیر در فرایندها امتیاز داده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: روند ترخیص و میانگین زمان انجام فرایندها در دو بیمارستان نیز با هم تفاوت معنیدار داشت. مجموع امتیاز مربوط به تجهیزات قسمت ترخیص در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) 028/3 و در بیمارستان قائم (عج) 030/5 بود. مجموع امتیازات مشخصات کارکنان درگیر در ترخیص بیماران در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) و بیمارستان قائم (عج) به ترتیب برابر 24/2 و 90/8 بود. میانگین رضایت بیماران از فرایند ترخیص در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) 37/2 و در بیمارستان قائم (عج) 85/3 و تفاوت آنها معنیدار بود.نتیجهگیری: با توجه به تفاوت بین دو بیمارستان در زمینه تعداد و مشخصات کارکنان و تجهیزات آنان از یک طرف و تفاوت در زمان انجام فرایندها و رضایت بیماران از سوی دیگر، بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) میتواند برای بهبود فرایندها و افزایش رضایت بیماران از بیمارستان قائم (عج) مشهد الگو بگیرد. واژههای کلیدی: ارزیــــابی نتایج و فرایند (مراقبتهای بهداشتی)؛ ترخیص بیمار؛ بیمارستانهای آموزشی.