سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ سعید سعیدبخش؛ مریم جهانبخش؛ محبوبه حبیبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل تعدیل یافتهی Delone and MClean انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی بود که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهش را کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، طراحان سیستم و مسؤولین IT بیمارستان، مدیران و مسؤولین بخشهای اداری و بالینی مجهز به این سیستم تشکیل دادند. نمونهگیری از گروه کاربران (300 نفر) به روش تصادفی و در مورد دو گروه دیگر (212 نفر)، به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس سه معیار (کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر) منطبق بر مدل Delone and MClean بود که سه دسته پرسشنامهی مجزا طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با توجه به نظر استادان گروه و همچنین متخصصان علوم رایانه تأیید گردید. جهت برآورد پایایی پرسشنامهها از ضریب Cronbach's alpha استفاده گردید و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی و در بین بیمارستانهای مختلف، تفاوت معنیدار داشت (05/0 ≥ P). میانگین کلی معیارهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی 6/58، 8/60، 2/61 بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان اظهار داشت که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد نسبتا مطلوب پیاده شده است. بنابراین برای رسیدن به حالت کاملا مطلوب، باید در طراحی سیستم به عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، نوع تخصص بیمارستان و همچنین انتظارات و تخصص کاربران توجه خاصی مبذول گردد. واژههای کلیدی: ارزیابی تکنولوژی؛ بیمارستانها؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ مدلDelone and MClean .
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال1386 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی- تحلیلی بود. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بود و تمام کدگذاران بیمارستانهای شهر اصفهان (32 نفر) را در بر داشت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته شامل 35 سؤال بسته، مبنی بر رهنمودهای عام و خاص، کدگذاری و در قالب 5 هدف گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد (Test-retest) به تأیید رسید و در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در حدود 45 درصد محاسبه گردید. بیشترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به نحوه استخراج تشخیص اصلی، سایر تشخیصها و اقدامات مربوط به آن (7/68 درصد) و قواعد و اصول کدگذاری اقدامات پزشکی (6/50 درصد) بود. همچنین کمترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به افتراق تشخیص اصلی از سایر تشخیصها (3/32 درصد) و قواعد و اصول عام کدگذاری (6/34 درصد) بود.نتیجهگیری: میزان آگاهی کمتر از 50 درصد کدگذاران، منجر به از بین رفتن مجموعهای از اطلاعات و طبقهبندی نادرست و به دنبال آن گزارشدهی غیر مؤثق اطلاعات میگردد. پیامد این امر ناکارآمدی واحدهای کدگذاری و خدشهدار شدن رسالت آنها، به خصوص رسالت پژوهشی آنها، در بیمارستانهای آموزشی است. بهترین پیشنهاد جهت حل این معضل، برنامهریزی آموزشهای مداوم ضمن خدمت برای کدگذاران میباشد واژه های کلیدی: آگاهی؛ تشخیص؛ بیمارستانها؛ طبقه بندیها.