نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
2 مربی، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
چکیده
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال1386 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی- تحلیلی بود. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بود و تمام کدگذاران بیمارستانهای شهر اصفهان (32 نفر) را در بر داشت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته شامل 35 سؤال بسته، مبنی بر رهنمودهای عام و خاص، کدگذاری و در قالب 5 هدف گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد (Test-retest) به تأیید رسید و در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در حدود 45 درصد محاسبه گردید. بیشترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به نحوه استخراج تشخیص اصلی، سایر تشخیصها و اقدامات مربوط به آن (7/68 درصد) و قواعد و اصول کدگذاری اقدامات پزشکی (6/50 درصد) بود. همچنین کمترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به افتراق تشخیص اصلی از سایر تشخیصها (3/32 درصد) و قواعد و اصول عام کدگذاری (6/34 درصد) بود.نتیجهگیری: میزان آگاهی کمتر از 50 درصد کدگذاران، منجر به از بین رفتن مجموعهای از اطلاعات و طبقهبندی نادرست و به دنبال آن گزارشدهی غیر مؤثق اطلاعات میگردد. پیامد این امر ناکارآمدی واحدهای کدگذاری و خدشهدار شدن رسالت آنها، به خصوص رسالت پژوهشی آنها، در بیمارستانهای آموزشی است. بهترین پیشنهاد جهت حل این معضل، برنامهریزی آموزشهای مداوم ضمن خدمت برای کدگذاران میباشد واژه های کلیدی: آگاهی؛ تشخیص؛ بیمارستانها؛ طبقه بندیها.
عنوان مقاله [English]
Survey of Coder's Knowledge about Coding Guidelines in Hospitals in Isfahan
نویسندگان [English]
- Maryam Jahanbakhsh 1
- Sakine Saghaeyannejad Isfahani 2
1 MSc, Medical Records, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan
2 Lecture, Medical Records, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan
چکیده [English]
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Lotus; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:178; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:8193 0 0 0 64 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; text-justify:kashida; text-kashida:0%; text-indent:.5in; line-height:102%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:Lotus;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Introduction: There are many demands for accuracy coded data with purpose of the systemic recording, analysis, interperation and comparison of morbidity and mortality data collected in different countries. Therefore the importance of accurate coding cannot be ignore. Meaningful and comparative statistics needs accurate and comprehensive coding and it requires knowledge of rules and guidelines for ICD. So coders must be knowledge about guidelines for producing quality data. Goal of the research was determining coder's knowledge of coding Isfahan hospitals. Methods: It is a descriptive study carried out on all coders (N = 32) in hospitals affiliated with Isfahan University o Medical Sciences. The data was collected by a researcher-made questionnaire which was validated by experts and its reliability was confirmed by test retest. Results analyzed by SPSS. Results: The mean of accurate response of coders was approximately 45%. Maximum of the coders awareness of the questions was about selection of main diagnosis and related procedures (69%) and procedures guidelines (51%). Also minimum of the coders awareness was about selection main diagnosis among other diagnoses (32%) and general coding guidelines(35%).Conclusion: The coders awareness about axes except the first goal was lesser than 50%. It resulting in not missing of information but inaccurate classification and unreliable reporting. Outcome of its is inefficiency of coding units and alteration their mission specially research in educational hospitals.Keywords: Awareness; Diagnosis; Hospitals; Classification.