مقالات پژوهشی
آذر کبیرزاده؛ ابراهیم باقریان فرح آبادی؛ عالیه زمانی کیاسری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: اطلاعات مربوط به مرگ، منبع دادههای مورد نیاز برای دستیابی به اولویتهای برنامهریزی بهداشتی است. به لحاظ اهمیت داده در تصمیمگیریها، ارزیابی از آن به منظور تعیین میزان ثبت و خطاهای آن ضروری میباشد. هدف این مقاله شناسایی وضعیت ثبت داده در گواهی پزشکی فوت بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و عوامل مؤثر بر آن در ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات مربوط به مرگ، منبع دادههای مورد نیاز برای دستیابی به اولویتهای برنامهریزی بهداشتی است. به لحاظ اهمیت داده در تصمیمگیریها، ارزیابی از آن به منظور تعیین میزان ثبت و خطاهای آن ضروری میباشد. هدف این مقاله شناسایی وضعیت ثبت داده در گواهی پزشکی فوت بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و عوامل مؤثر بر آن در سال 1385 بوده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بود که در مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. گواهی فوتهای صادر شده در طی یک سال از فروردین 1383 لغایت 1384 به صورت سرشماری بررسی شدند. پرسشنامه چک لیست بر مبنای اهداف تحقیق، طراحی و اشکالات آن با مطالعه مقدماتی برطرف شد و پایایی پرسشنامه با Cronbach alpha برابر 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آمار توصیفی آنالیز شدند. یافتهها: به طور کلی میزان ثبت داده در گواهی پزشکی علت مرگ 51 درصد بود. در بخش ثبت علل پزشکی منجر به مرگ 4/16 درصد هیچ خطایی نداشتند. بیشترین خطای ثبت علل پزشکی منجر به مرگ مربوط به خطای ثبت یک توالی علی، ولی ناکافی 1/38 درصد و کمترین مورد مشاهده شده خطای ثبت چند توالی علی پزشکی ناکافی،آن هم به صورت ناقص 4/3 درصد بود.نتیجهگیری: ثبت داده در گواهی فوت با اشکال مواجه است. بنابراین پزشکان که مسؤول صدور گواهی فوت هستند، نیاز به آموزش دارند. ایجاد برنامههای آموزشی و فراهم آوردن امکانات تشخیصی، جهت بهبود اقلام ثبت شده باید مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: علت مرگ؛ جوازدهی؛ سازمان جهانی بهداشت؛ مرگ.
مقالات پژوهشی
مریم احمدی؛ مریم برآبادی؛ مهران کامکار حقیقی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه:بهرهگیری از مزایای منحصر به فرد مدارک پزشکی کامپیوتری، به شرط آن که مدیران و کادر مدارک پزشکی، آن را مطابق نیازهای خود طراحی کنند، میتواند بسیاری از مشکلات موجود در نظام بهداشتی درمانی کشور را مرتفع سازد. این تحقیق با هدف تعیین میزان قابلیتهای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در بخش مدارک پزشکی انجام گرفت.روش بررسی:پژوهش ...
بیشتر
مقدمه:بهرهگیری از مزایای منحصر به فرد مدارک پزشکی کامپیوتری، به شرط آن که مدیران و کادر مدارک پزشکی، آن را مطابق نیازهای خود طراحی کنند، میتواند بسیاری از مشکلات موجود در نظام بهداشتی درمانی کشور را مرتفع سازد. این تحقیق با هدف تعیین میزان قابلیتهای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در بخش مدارک پزشکی انجام گرفت.روش بررسی:پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی از نوع توصیفی و شامل 9 سیستم اطلاعات بیمارستانی در سال 1386 در شهر تهران بود. پژوهشگر بر اساس چک لیست (شامل الزامات عمومی سیستم اطلاعات بیمارستانی، الزامات عمومی بخش مدارک پزشکی، مدیریت مدارک پزشکی، پذیرش، ترخیص، آمار، کدگذاری، بایگانی و تکمیل پرونده) و با مشاهده مستقیم و پرسش با کمک برنامه SPSS، ویژگیهای سیستمهای موجود را استخراج نمود و در پایان موارد انطباق سیستم با چک لیست، محاسبه و درصد آن مشخص شد. اعتبار محتوای چک لیست بر اساس نظر 10 نفر از افراد خبره در زمینه مربوط تأیید و جهت تعیین ثبات چک لیست از روش آزمون مجدد استفاده شد.یافتهها:میانگین کلی میزان انطباق با فهرست الزامات سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در بخش مدارک پزشکی به این شرح بود: الزامات عمومی سیستم اطلاعات بیمارستانی 4/65 درصد، الزامات عمومی بخش مدارک پزشکی 3/50 درصد، مدیریت مدارک پزشکی 7/85 درصد، پذیرش 6/59 درصد، ترخیص 8/75 درصد، آمار 1/64 درصد، کدگذاری 2/32 درصد و بایگانی و تکمیل پرونده 7/28 درصد.نتیجهگیری: نتایج ضعیف در کدگذاری و بایگانی و تکمیل پرونده،گویای کارا نبودن نرمافزارها در این قسمتها میباشد. لذا لازم است شرکتهای ارایه دهنده با حمایت مدیران به بهبود عملکرد سیستمها در این بخش توجه ویژه نمایند. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری مدارک پزشکی؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستان.
مقالات پژوهشی
علی کبریائی؛ مهدی کاظمی؛ احسان خسروی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانها آن قدر زمان در اختیار ندارند که همه چیز را خود تجربه کنند، ولی میتوانند با ارزیابی مقایسهای فرایندهای خود در برابر سایرین، از این روش برای انجام بهینه وظایف خود استفاده کنند. این پژوهش به ارزیابی مقایسهای فرایند ترخیص در دو بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان با قائم (عج) مشهد پرداخت تا با تبیین نقاط قوت ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها آن قدر زمان در اختیار ندارند که همه چیز را خود تجربه کنند، ولی میتوانند با ارزیابی مقایسهای فرایندهای خود در برابر سایرین، از این روش برای انجام بهینه وظایف خود استفاده کنند. این پژوهش به ارزیابی مقایسهای فرایند ترخیص در دو بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان با قائم (عج) مشهد پرداخت تا با تبیین نقاط قوت و ضعف هر یک، پیشنهادهایی در جهت بهبود وضع ارایه دهد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی در نیمه اول سال 1384 در بیمارستانهای علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان و قائم (عج) مشهد انجام شد. برای ارزیابی فرایند ترخیص از دو دسته معیارهای کمی شامل نحوه ترخیص، تعداد افراد درگیر در فرایند، مشخصات افراد درگیر در فرایند، تجهیزات مورد استفاده در فرایند و زمان صرف شده برای انجام فرایند و معیار کیفی رضایت بیماران استفاده شد. گردآوری دادهها با دو روش بررسی مدارک و اسناد و تحقیق میدانی و مشاهده و نیز مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. در مورد دادههای کمی دستورالعملی تنظیم و به هر نوع تجهیزات مورد استفاده یا وضعیت افراد درگیر در فرایندها امتیاز داده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: روند ترخیص و میانگین زمان انجام فرایندها در دو بیمارستان نیز با هم تفاوت معنیدار داشت. مجموع امتیاز مربوط به تجهیزات قسمت ترخیص در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) 028/3 و در بیمارستان قائم (عج) 030/5 بود. مجموع امتیازات مشخصات کارکنان درگیر در ترخیص بیماران در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) و بیمارستان قائم (عج) به ترتیب برابر 24/2 و 90/8 بود. میانگین رضایت بیماران از فرایند ترخیص در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) 37/2 و در بیمارستان قائم (عج) 85/3 و تفاوت آنها معنیدار بود.نتیجهگیری: با توجه به تفاوت بین دو بیمارستان در زمینه تعداد و مشخصات کارکنان و تجهیزات آنان از یک طرف و تفاوت در زمان انجام فرایندها و رضایت بیماران از سوی دیگر، بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) میتواند برای بهبود فرایندها و افزایش رضایت بیماران از بیمارستان قائم (عج) مشهد الگو بگیرد. واژههای کلیدی: ارزیــــابی نتایج و فرایند (مراقبتهای بهداشتی)؛ ترخیص بیمار؛ بیمارستانهای آموزشی.
مقالات پژوهشی
هاجر ستوده؛ نفیسه چنگیز؛ صدیقه هاشمنیا
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: جنبش دسترسی آزاد به اطلاعات علمی با فراهم آوری رایگان آخرین یافتههای پژوهشی و مجراهای انتشاراتی بیشتر، میتواند فقر اطلاعاتی و انزوای حرفهای دانشمندان کشورهای جنوب را کاهش دهد. به دلیل اهمیت این پدیده، بررسی چگونگی بهرهگیری آنان از منابع آزاد ضروری است. پژوهش حاضر تلاش داشت به شناسایی رویکرد انتشاراتی و ارجاعی دانشمندان ...
بیشتر
مقدمه: جنبش دسترسی آزاد به اطلاعات علمی با فراهم آوری رایگان آخرین یافتههای پژوهشی و مجراهای انتشاراتی بیشتر، میتواند فقر اطلاعاتی و انزوای حرفهای دانشمندان کشورهای جنوب را کاهش دهد. به دلیل اهمیت این پدیده، بررسی چگونگی بهرهگیری آنان از منابع آزاد ضروری است. پژوهش حاضر تلاش داشت به شناسایی رویکرد انتشاراتی و ارجاعی دانشمندان ایرانی به مجلات آزاد بپردازد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی با رویکرد علمسنجی بوده، دادههای مربوط به تولیدات علمی ایران و ارجاعات آنها به کمک پایگاه Science Citation Index گردآوری شد. پس از استخراج دادهها، مجلات آزاد به کمک یافتههای پژوهشهای پیشین شناسایی و سپس مقالات و ارجاعات آزاد در دادههای گردآوری شده از پایگاه SCI شناسایی شدند. در پایان به کمک روشهای آماری توصیفی تحلیل شدند. یافتهها: بررسیهای موضوعی نشان داد که دو حوزه مهندسی مواد و علوم چند رشتهای بیش از همه و دو حوزه فیزیک و پزشکی کمتر از همه به مجلات آزاد گرایش داشتند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، شمار مقالات آزاد و ارجاعات آزاد ایران، روند رو به رشد دارد. رابطه بین شمار مقالات آزاد و شمار تولیدات کل ایران از الگویی خطی پیروی میکند، اما ترسیم شمار مقالات حاوی ارجاع آزاد و شمار ارجاعات آزاد بر حسب شمار تولیدات کل، الگویی توانی به دست میدهد.نتیجهگیری: به طور کلی رویکرد دانشمندان ایرانی به مجلات آزاد، رو به افزایش برآورد میشود. شمار مقالات آزاد با آهنگی ثابت افزایش مییابد، اما آهنگ رشد ارجاع به مجلات آزاد بیش از آهنگ رشد کل تولیدات ایران است. این تفاوت میتواند ناشی از شمار اندک مجلات آزاد و محدودیت پذیرش مقالات باشد، اما ارجاع به یک مقاله موجود با هیچ گونه محدودیت خارجی مواجه نیست. واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ استناد؛ ارجاع؛ انتشارات.
مقالات پژوهشی
محمد Reza علیرضایی؛ رضوان ستاری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی عملکرد نظام سلامت کشورها با استفاده از مدلهای ریاضی تحلیل پوششی دادهها در دو سطح خرد و کلان حایز اهمیت است. در این نوع ارزیابی، نظام سلامت کشورها در فضای کاملأ واقعی و رقابتی رتبهبندی میگردند. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد نظام سلامت کشورهای آسیایی با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی عملکرد نظام سلامت کشورها با استفاده از مدلهای ریاضی تحلیل پوششی دادهها در دو سطح خرد و کلان حایز اهمیت است. در این نوع ارزیابی، نظام سلامت کشورها در فضای کاملأ واقعی و رقابتی رتبهبندی میگردند. در پژوهش حاضر، پژوهشگران اقدام به ارزیابی عملکرد نظام سلامت کشورهای آسیایی با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA: Data envelopment analysis) نمودهاند. روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل نظام سلامت کشورهای آسیایی در سال 2006 بود که اطلاعات لازم از سایت سازمات جهانی بهداشت گردآوری و سپس این دادهها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP: Analytical hierarchy process) وزن دهی شد و در نهایت به یک «شاخص خروجی مطلوب»، یک «شاخص خروجی نامطلوب» و یک « شاخص ورودی» تقلیل یافت. سپس کارایی تکنیکی نظام سلامت این کشورها با استفاده از مدل استاندارد برنامه ریزی خطی ورودی محور DEA محاسبه گردید. تحلیل یافتهها به کمک نرمافزار General algebraic modeling system (GAMS) انجام شد. یافتهها: از آن جا که در ارزیابی عادلانه نظام سلامت کشورها در فضای رقابتی، که توسط DEA به وجود میآید، عوامل محیطی نیز مؤثرند، در مرحله بعد تأثیر شاخصهای اقتصادی - اجتماعی بر کارایی تکنیکی محاسبه شده در مرحله دوم نشان داده شده است. تأثیر عوامل محیطی با استفاده از تلفیق دو مدل DEA ارایه شده توسط Banker و Morey (1986) و مدل Kao و Liu (2000) انجام شده است. سرانجام، نتایج ارزیابی عملکرد نظام سلامت کشورهای آسیایی در قالب جداول و چگونگی رسیدن به حداکثر کارایی کشورهایی با نظام سلامت ناکارا به صورت پایین آوردن هزینههای نظام سلامت نشان داده شده است.نتیجهگیری: نظام سلامت کشورها بر اساس استفاده بهین از منابع اولیه برای ارایه خدمات درمانی رتبهبندی میشوند و ارتقای کارایی نظام سلامت هر کشور در گرو پایین آوردن هزینههای سلامت آن کشور است. واژههای کلیدی: عملکرد؛ ارزیابی عملکرد؛ دادهها؛ مدلهای آماری؛ بهداشت و تندرستی.
مقالات پژوهشی
عزیزه فرشباف خلیلی؛ بهمن عظیمزاده؛ داود حسینی نسب؛ مهناز شهنازی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانها برای به روز کردن اطلاعات منابع انسانی خود، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت نمودهاند که دورههای آموزشی ICDL (مدرک بینالمللی کاربری کامپیوتر) یکی از مهمترین این آموزشها است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی برخی از ابعاد دورههای آموزش ضمن خدمت ICDL از دیدگاه کارکنان و سرپرستان دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها برای به روز کردن اطلاعات منابع انسانی خود، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت نمودهاند که دورههای آموزشی ICDL (مدرک بینالمللی کاربری کامپیوتر) یکی از مهمترین این آموزشها است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی برخی از ابعاد دورههای آموزش ضمن خدمت ICDL از دیدگاه کارکنان و سرپرستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید. روش بررسی: در مطالعه تحلیلی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی و پیمانی و سرپرستان شاغل در واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی تبریز (4345) نفر بود که از این تعداد 4220 نفر کارکنان و 125 نفر سرپرست بودند. در این تحقیق تعداد 351 نفر به عنوان نمونه آماری کارکنان و 94 نفر نمونه آماری سرپرستان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت تعیین اعتبار علمی ابزار از روش اعتبار محتوا و برای تعیین اعتماد علمی سؤالات پرسشنامه از روش آلفای Cronbach's alfa استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیفی و آمار استنباطی Mann–Whitney U، T-Test وKruskal Wallis بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که سرپرستان بیش از کارکنان به نقش و اهمیت دورهها عقیده داشتند (05/0P < ). بین دیدگاه دو گروه در مورد نقش دورهها در افزایش دانش، مهارت و عملکرد شغلی کارکنان و هماهنگی دورههای ICDL با نیازهای شغلی کارکنان تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0P < ). کارکنان بیشتر از سرپرستان به تأثیر عوامل مادی در ارتقای انگیزه کارکنان معتقد بودند (05/0P < ). همچنین گروه کارکنان میزان مهارت، دانش و تسلط مدرسان دورهها را در ارایه مطالب درسی در حد بالا ارزیابی کردند. بین میزان مفید بودن دورههای ICDL در رستههای شغلی مختلف دانشگاه، اختلاف معنیداری وجود داشت (05/0P < ) (دورههای فوق در رسته شغلی اداری مالی مفیدتر بودند).نتیجهگیری: کارکنان دانشگاه باید از نقش و اهمیت دورههای ICDL بیشتر آگاه شوند، عوامل مادی را نیز باید در افزایش انگیزه شرکت آنها در کلاسها در نظر گیرند و با کاربردی نمودن دورههای ICDL میتوان از سرمایهگذاری انجام شده، حداکثر استفاده را به عمل آورد.واژههای کلیدی: سنجش آموزش؛ کارآموزی ضمن خدمت؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته.
مقالات پژوهشی
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال1386 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی- تحلیلی بود. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بود و تمام کدگذاران بیمارستانهای شهر اصفهان (32 نفر) را در بر داشت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته شامل 35 سؤال بسته، مبنی بر رهنمودهای عام و خاص، کدگذاری و در قالب 5 هدف گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد (Test-retest) به تأیید رسید و در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در حدود 45 درصد محاسبه گردید. بیشترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به نحوه استخراج تشخیص اصلی، سایر تشخیصها و اقدامات مربوط به آن (7/68 درصد) و قواعد و اصول کدگذاری اقدامات پزشکی (6/50 درصد) بود. همچنین کمترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به افتراق تشخیص اصلی از سایر تشخیصها (3/32 درصد) و قواعد و اصول عام کدگذاری (6/34 درصد) بود.نتیجهگیری: میزان آگاهی کمتر از 50 درصد کدگذاران، منجر به از بین رفتن مجموعهای از اطلاعات و طبقهبندی نادرست و به دنبال آن گزارشدهی غیر مؤثق اطلاعات میگردد. پیامد این امر ناکارآمدی واحدهای کدگذاری و خدشهدار شدن رسالت آنها، به خصوص رسالت پژوهشی آنها، در بیمارستانهای آموزشی است. بهترین پیشنهاد جهت حل این معضل، برنامهریزی آموزشهای مداوم ضمن خدمت برای کدگذاران میباشد واژه های کلیدی: آگاهی؛ تشخیص؛ بیمارستانها؛ طبقه بندیها.
مقالات پژوهشی
سیما عجمی؛ شهرام توفیقی؛ ناهید توکلی؛ افسانه عباد سیچانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی جزیی جدا نشدنی از هر فعالیت و کار اجرایی به شمار میرود. کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد است که با استفاده از آن، مأموریت و استراتژیها به اهداف و سنجههای قابل اندازهگیری ترجمه میگردند و با رسم نقشه استراتژی روابط علت و معلولی در چهار منظر (مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد) تعیین میشوند و در نهایت استراتژیها تبدیل به فعالیت هر روز کارکنان سازمان میگردد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجفآباد با رویکرد کارت امتیازی متوازن بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 در بخش مدارک پزشکی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) انجام و دادههای مربوط به این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و مطالعه اسناد وارد فرمهای جمعآوری اطلاعات شد. تحلیل یافتهها به این صورت بود که طبق مأموریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان در منظرهای تدوین شده برای این بخش، هدفگذاری انجام گرفت و بر اساس سنجههای تعریف شده برای اهداف بخش، هدفها اندازهگیری گردید. سپس نمره کمیت به دست آمده با نمره کمی مورد انتظار از عملکرد تطبیق داده شد که موارد نبود تطابق به دنبال ارایه راهکارها در راستای اصلاح برنامهها، فعالیتها، طرحها و اقدامات تدوین شد. یافتهها: سنجههای بخش مدارک پزشکی در منظر مشتری، رضایت مراجعین پذیرش 82 درصد، رضایت آمار کل 83 درصد و شکایت از بایگانی صفر؛ در منظر فرایندهای داخلی، ارسال گزارش آمار بیمارستان 15 روز، انتظار بیمار در پذیرش 95 دقیقه و جوابگویی به مکاتبه رسمی 20 دقیقه؛ در منظر رشد و یادگیری، سرانه آموزش کارکنان 40 ساعت، کار با اینترنت 10 ساعت در ماه و به کارگیری صحیح سیستم Terminal Digit (TD) 60 درصد و در منظر مالی، کسورات 4/0 درصد، صدور صورتحساب بیمار 6 دقیقه و میزان گردش تخت 4/11 بود.نتیجهگیری: برای دستیابی به رسالت بخش مدارک پزشکی لازم است کیفیت و سرعت خدمات در چهار منظر کارت امتیازی متوازن بهبود یابد واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستانها؛ بیمارستانها.
مقالات پژوهشی
فرزانه امین پور؛ زهرا اطرج
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، ...
بیشتر
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی تعداد صفحات وبی، پیوندهای دریافتی و پیوندهای دریافتی خارجی برای هر دانشگاه با استفاده از جستجوگر AltaVista تعیین گردید و سپس عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص هر دانشگاه محاسبه شد. در نهایت وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور بر اساس حجم وب سایت، تعداد پیوندهای دریافتی، پیوندهای دریافتی خارجی و همچنین عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص مقایسه و رتبهبندی گردید. ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای جمعآوری اطلاعات بود. یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه حجم وب سایت و تعداد پیوندهای دریافتی، رتبه اول را در بین دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور کسب کرد، در حالی که از نظر عامل تأثیرگذار وب خالص در رتبه آخر قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالاترین رتبه را از نظر عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص در میان دانشگاههای مورد مطالعه به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشگاههای برتر علوم پزشکی کشور هم حضور چندان مؤثری در وب نداشته، در سطح بینالمللی شناخته شده نمیباشند. کم بودن تعداد صفحات وبی انگلیسی و جوان بودن وب سایتهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای علوم پزشکی ایران در وب به شمار میرود. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ اینترنت؛ طبقه بندی.
مقالات پژوهشی
حمید مقدسی؛ فاطمه سمنانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانهای مراقبت بهداشتی، با به کار گیری شش سیگما، فعالیتهای خود را آغاز کردهاند. صعوبت استفاده از شاخصهای بهداشتی، به منظور مقایسه معنیدار کفایت ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی با یکدیگر، منجر به افزایش تمرکز بر پایش مستمر دادهها یا به کار گیری اطلاعات مربوط به وقایع خطامند پزشکی، به عنوان شاخص اندازهگیری کیفیت ...
بیشتر
مقدمه: سازمانهای مراقبت بهداشتی، با به کار گیری شش سیگما، فعالیتهای خود را آغاز کردهاند. صعوبت استفاده از شاخصهای بهداشتی، به منظور مقایسه معنیدار کفایت ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی با یکدیگر، منجر به افزایش تمرکز بر پایش مستمر دادهها یا به کار گیری اطلاعات مربوط به وقایع خطامند پزشکی، به عنوان شاخص اندازهگیری کیفیت گردید؛ این همان چیزی است که لازمه اجرای شش سیگما میباشد. انرژی مرکب به دست آمده از جای دادن روشهای ناب در رویکرد شش سیگما، میتواند نتایج بسیار مهمتری را نسبت به اجرای منفرد هر یک فراهم آورد؛ به طوری که فرایندهای کند به چالش خوانده میشوند و جای خود را به جریانهای کاری چابکتر میدهند. به علاوه، دادههای گردآوری شده در خلال اجرای دو روش ناب، در مشخص کردن بالاترین قدرت اثر فرصتهای شش سیگما کمک کننده است. در اثر این پیوند، ساختاری بسیار مؤثر ایجاد میشود که تحقق بهینهسازی را آسانتر میکند. سازمانهایی که تلفیقی از شش سیگما را با روشهای ناب (Lean) استفاده میکنند، در مرحله بهبود، بخشی که چهارمین مرحله از (Define Measurement Analysis Improvement Control یا DMAIC) است، گام آزمایش را به طور گسترده و جدی برداشتهاند. در بخش آزمایش، گروهها به ایجاد راه حل میپردازند، آزمایشات تغییر ساز را به وجود میآورند، از آزمایشات میآموزند و تغییر را بهبود میبخشند. سپس به آزمایش مجدد اقدام مینمایند تا به تدریج بهترین راه حل را به دست آورند. وقتی راه حلی برای اجرا آماده شد به این معنی است که تحت تأثیر آزمایشات تغییر بسیاری قرار گرفته است و از این رو شانس بزرگی برای پذیرش دارد. مرکز پزشکی نواحی Charlstone، رویکرد شش سیگمای ناب را برای ارزیابی و بهبود میزان عفونتهای مواضع جراحی عروق و کولون به کار بسته است. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ شاخصهای بهداشت و تندرستی؛ اصلاح فرایند؛ ارزیابی نتایج.
Short Communication(s)
آذر کبیرزاده؛ بنیامین محسنی ساروی؛ اقدس کبیرزاده
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: حوادث غیر مترقبه چه از نوع طبیعی و یا ساخته دست بشر، میتواند خسارات گستردهای را برای جوامع به دنبال داشته باشد. اثرات حوادث غیر مترقبه بر بیمارستان از ابعاد مختلف و توسط متخصصین هر رشته مورد توجه قرار دارد. هدف از این مقاله، بررسی اثرات حوادث غیر مترقبه بر بخش مدارک پزشکی، که مسؤولیت حفاظت از مدارک پزشکی بیماران را بر عهده ...
بیشتر
مقدمه: حوادث غیر مترقبه چه از نوع طبیعی و یا ساخته دست بشر، میتواند خسارات گستردهای را برای جوامع به دنبال داشته باشد. اثرات حوادث غیر مترقبه بر بیمارستان از ابعاد مختلف و توسط متخصصین هر رشته مورد توجه قرار دارد. هدف از این مقاله، بررسی اثرات حوادث غیر مترقبه بر بخش مدارک پزشکی، که مسؤولیت حفاظت از مدارک پزشکی بیماران را بر عهده دارد، بود. گزارش مورد: در مهر ماه سال 1387، استان مازندران طوفانی با سرعت 110-90 کیلومتر در ساعت را از ساعات ابتدایی شب تجربه کرد. با بررسی منابع مختلف اعم از مجلات تخصصی و اینترنتی مشخص گردید که گزارش حوادث غیر مترقبه بر بخش مدارک پزشکی بیماران بسیار نادر است. بنابراین مورد پیشگفته از موارد نادر بررسی در خصوص خسارات ناشی از سیل بر مدارک پزشکی بیماران بود واژههای کلیدی: بلایای طبیعی؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستان؛ بلایا؛ بیماران؛ مدارک پزشکی.