امیرعباس عزیزی؛ شهلا صفری؛ علی محمدی؛ جلال خیرالهی؛ مهدیه شجاعی باغینی
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS یا Hospital Information System) سیستمی کامپیوتری است که از آن به عنوان ابزار الکترونیکی مدیریت اطلاعات بیمار استفاده میشود و نقش مهمی در زمینهی ارایهی خدمات مراقبت سلامت با کیفیت ایفا میکند. از اینرو رضایت کاربران نسبت به کیفیت HIS بسیار مهم است و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر میباشد. این مطالعه با ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS یا Hospital Information System) سیستمی کامپیوتری است که از آن به عنوان ابزار الکترونیکی مدیریت اطلاعات بیمار استفاده میشود و نقش مهمی در زمینهی ارایهی خدمات مراقبت سلامت با کیفیت ایفا میکند. از اینرو رضایت کاربران نسبت به کیفیت HIS بسیار مهم است و در توسعه و تکامل سیستم بسیار مؤثر میباشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت کاربران نسبت به کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی– مقطعی در سال 1386 انجام شد. جامعهی پژوهش را 80 کاربر مجهز به HIS دو بیمارستان کرمانشاه تشکیل میداد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری ساده و در دسترس استفاده شد و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه به طریق اعتبار محتوا و آزمون– باز آزمون (80/0 = r) بررسی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: دادهها نشان داد که 3/39 درصد کاربران نسبت به کیفیت رابطهای HIS، 9/36 درصد کاربران نسبت به کیفیت وظایف HIS و 2/38 درصد کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات HIS راضی بودند و نیز 4/30 درصد کاربران نسبت به عملکرد HIS تا حدی راضی بودند. در کل، 9/34 درصد کاربران از کیفیت HIS راضی بودند. نتیجهگیری: به طور کلی علل پایین بودن میزان رضایت کاربران (9/34 درصد( نسبت به کیفیت HIS،کمبود یا فقدان آموزش HIS به کاربران، فقدان کادر درمان در تیم پشتیبان HIS و عدم حذف کامل فرایندهای دستی یا انجام کامل بعضی از فرایندها به صورت دستی بود. واژههای کلیدی: رضایت؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانهای آموزشی.
امیر عباس عزیزی؛ اباذر حاجوی؛ حمید حقانی؛ مهدیه شجاعی باغینی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت زیاد اطلاعات پزشکی در بهبود کیفیت درمان، آموزش و تحقیق پزشکی در سطوح ملی و بینالمللی ضرورت به کارگیری فنآوری مدارک پزشکی احساس میشود. در این پژوهش سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی با معیارهای کالج پزشکان آمریکا مقایسه و کاستیهای معیارهای ملی مشخص ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت زیاد اطلاعات پزشکی در بهبود کیفیت درمان، آموزش و تحقیق پزشکی در سطوح ملی و بینالمللی ضرورت به کارگیری فنآوری مدارک پزشکی احساس میشود. در این پژوهش سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی با معیارهای کالج پزشکان آمریکا مقایسه و کاستیهای معیارهای ملی مشخص گردیده است تا جهت بهبود و هم سطح کردن آنها بر اساس معیارهای این کالج پیشنهادهایی ارایه گردد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی- مقطعی است که در سال 1385 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای ایران (14 بیمارستان)، تهران (12 بیمارستان) و شهید بهشتی (9 بیمارستان) بود و از بین آنها نمونهگیری انجام نشد. روش گردآوری دادهها، مشاهدهی مستقیم و مصاحبه بود. گردآوری دادهها با استفاده از نه چک لیست استاندارد بر مبنای معیارهای کالج پزشکان آمریکا (شامل بخشهای داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، مدارک پزشکی و بالینی) انجام گردید. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میزان تطابق نهایی سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای مورد مطالعه نشان میدهد که میانگین کل سیستم کمتر از 50 درصد (50 >) و در حد ضعیف بود.نتیجهگیری: به طور کلی مهمترین علت پایین بودن میزان تطابق معیارهای سیستم مدارک پزشکی عدم وجود معیار علمی و استاندارد در کشور میباشد. از اینرو پیشنهاد میگردد کمیتهی تدوین و ابلاغ معیارهای سیستم مدارک پزشکی با الگو برداری از کشورهای پیشگام تشکیل گردد.واژههای کلیدی: معیارها؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانهای آموزشی.