ناهید توکلی؛ فرزانه گرامی؛ نجمه زیبایی؛ فاطمه امینی؛ سمیه یزدانی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: بخش مدیریت اطلاعات سلامت یا بخش مدارک پزشکی بیمارستان مسؤول، مدیریت تمام اطلاعات کاغذی و غیرکاغذی بیمار است و باید یک سیستم اطلاعاتی ایجاد و حفظ نماید؛ که با مأموریت بیمارستان همخوانی داشته، با ادارات نظارتی و اعتباربخشی هماهنگ باشد. این بخش مسؤول سازماندهی، نگهداری، تولید و انتشار اطلاعات و نیز ضامن ایمنی، یکپارچگی و دسترسی ...
بیشتر
مقدمه: بخش مدیریت اطلاعات سلامت یا بخش مدارک پزشکی بیمارستان مسؤول، مدیریت تمام اطلاعات کاغذی و غیرکاغذی بیمار است و باید یک سیستم اطلاعاتی ایجاد و حفظ نماید؛ که با مأموریت بیمارستان همخوانی داشته، با ادارات نظارتی و اعتباربخشی هماهنگ باشد. این بخش مسؤول سازماندهی، نگهداری، تولید و انتشار اطلاعات و نیز ضامن ایمنی، یکپارچگی و دسترسی به دادهها میباشد. کارکنان بخش مدارک پزشکی مسؤول مراقبت از اطلاعات پزشکی بیمار هستند؛ به نحوی که این اطلاعات فقط به افراد ذیصلاح مجاز ارایه شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی فرآیند واگذاری اطلاعات بیمار در بیمارستانهای شهر اصفهان و تدوین دستورالعملهای مربوطه در بیمارستانها بود.روش بررسی: این مطالعه یک بررسی مقطعی و از نوع توصیفی بود. بخشهای مدارک پزشکی 30 بیمارستان شهر اصفهان (اعم از آموزشی، درمانی، خیریه و بیمارستانهای خاص) جامعهی مورد مطالعهی پژوهش را تشکیل داد. در انجام این پژوهش نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی خود ساختهی محقق بود که بر اساس استانداردهای واگذاری اطلاعات پزشکی برگرفته از متون علمی مدارک پزشکی تدوین شد. برای جمعآوری دادهها پژوهشگر پس از انجام هماهنگیهای لازم، با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستانها، از مسؤول و کارکنان مدارک پزشکی مصاحبه و سپس پرسشنامه را تکمیل نمود. ورود و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با روش آزمون- باز آزمون تأیید شد.یافتهها: در تمام موارد (100 درصد) کارکنان مدارک پزشکی از مقررات واگذاری اطلاعات بیماران آگاهی کامل داشتند. هنگام ارسال اصل پرونده به خارج از بیمارستان، در همهی موارد (100 درصد) کلیهی اوراق شمارهگذاری شد ولی فقط در 3/92 درصد فتوکپی پرونده تهیه شد و در بیمارستان قرار گرفت. در 2/69 درصد موارد در صورت وجود رضایتنامهی کتبی از جانب بیمار، پروندهی وی در اختیار وکیل یا قیم بیمار قرار داده شد. در 9/76 درصد موارد آییننامهای مبنی بر چگونگی ارسال پروندهی پزشکی به بیمارستانهای دیگر، وجود نداشت.نتیجهگیری: یکی از راههای مناسب برای انتقال آییننامههای مختلف به کارکنان بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی، اطمینان از این موضوع است که سیاستها و آییننامهها مکتوب باشد و در این راستا حفظ محرمانگی اطلاعات بهداشتی بیماران و اجرای آییننامههای مرتبط با واگذاری اطلاعات بیمار یکی از وظایف مهم مسؤول و کارکنان بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی است.واژههای کلیدی: اطلاعات؛ رازداری؛ بیماران؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.