محمد حسین مشتاقی؛ سمیه حسام؛ اباسط میرزایی
چکیده
مقدمه: افزایش فشار بر روی سرمایههای موجود در بخش مراقبتهای بهداشتی به خصوص بیمارستانها، نیاز به تحلیل استراتژیهای مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت میکند. یکی از راهحلها برای استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات بالقوه در بیمارستانها و مراکز مراقبت بهداشتی، استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است. هدف از انجام ...
بیشتر
مقدمه: افزایش فشار بر روی سرمایههای موجود در بخش مراقبتهای بهداشتی به خصوص بیمارستانها، نیاز به تحلیل استراتژیهای مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت میکند. یکی از راهحلها برای استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات بالقوه در بیمارستانها و مراکز مراقبت بهداشتی، استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای مرتبط با ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان بر اساس الگوی بازاریابی آمیخته بود.روش بررسی: این مطالعه در سال ۱۳۹۹ در بیمارستان فرهیختگان تهران انجام شد. 243 نمونه به روش غیر تصادفی از بخشهای بستری، سرپایی و پاراکلینیکی انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی (متغیرهای جمعیتشناختی و ابعاد هفتگانه آمیخته بازاریابی) دارای روایی و پایایی مناسب، جمعآوری گردید. آزمونهای t و Friedman به منظور رتبهبندی ابعاد و مؤلفهها و آزمون ANOVA جهت مقایسه نظرات طبقات مختلف جامعه، مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: تمام ابعاد هفتگانه بازاریابی آمیخته، تأثیر معنیدار و متفاوتی بر ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان فرهیختگان داشت و بعد نیروی انسانی با میانگین رتبهای 20/5 و بعد ترویج با میانگین رتبهای 37/2، به ترتیب مهمترین و کماهمیتترین ابعاد بازاریابی آمیخته بودند. در میان مؤلفههای بازاریابی آمیخته، تخصص کافی، درامد خانواده، خوشنام بودن بیمارستان، نحوه برخورد پزشک، سرعت انجام خدمات، توصیه پزشک و میزان تنوع، جدید بودن و پیشرفته بودن وسایل و تجهیزات، مرتبطترین مؤلفه هر بعد بازاریابی آمیخته شناسایی گردید.نتیجهگیری: با توجه به تغییر نیاز مخاطبان سلامت، مدیران بیمارستان میتوانند نیازهای بیماران را مطابق با اصول بازاریابی آمیخته شناسایی نمایند. با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یافتههای تحقیق، مدیران میتوانند با فرهنگسازی و تهیه راهنمای عملی در نحوه برخورد مناسب، توجه بیماران را جلب کنند.
مصطفی محمدی؛ اباسط میرزایی
چکیده
مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، ارایه خدمات باکیفیت میباشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار میرود. رضایتمندی بیمار، مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژهای در مراقبتهای پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی- درمانی نقش مهمی را ایفا میکند. سنجش کیفیت خدمات، پیششرط ...
بیشتر
مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، ارایه خدمات باکیفیت میباشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار میرود. رضایتمندی بیمار، مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژهای در مراقبتهای پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی- درمانی نقش مهمی را ایفا میکند. سنجش کیفیت خدمات، پیششرط اساسی برای بهبود کیفیت میباشد. پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات با بهره گرفتن از تحلیل اهمیت- عملکرد در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه افراد مبتلا به پرفشاری خون تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان پاکدشت (تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) بود. 320 نفر با سن 30 سال و بالاتر مبتلا به پرفشاری خون، به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای سیستماتیک کلاسیک انتخاب شدند. به منظور مقایسه اختلاف میانگین عملکرد و اهمیت، از آزمون t با سطح معنیداری 95 درصد استفاده گردید.یافتهها: بین اهمیت و عملکرد در کلیه ابعاد اختلاف معنیداری وجود داشت (050/0 > P). ابعاد احترام (89/2)، استمرار خدمت (68/2)، میزان دسترسی و اعتماد (57/2)، بالاترین میزان اهمیت و ابعاد اختیار (72/2)، میزان دسترسی و اعتماد (33/2) و ایمنی و پیشگیری (19/2) بالاترین میزان عملکرد را به خود اختصاص دادند. میانگین اهمیت خدمات مورد تقاضا به افراد مبتلا به پرفشاری خون، 70 درصد و میانگین عملکرد خدمات دریافت شده به آنان نیز 59 درصد گزارش شد. در مجموع، کیفیت مراقبتهای ارایه شده به افراد دارای پرفشاری خون، پایین بود.نتیجهگیری: بین انتظارات و توقعات بیماران مبتلا به پرفشاری خون از خدمات و ادراک آنها از خدمات دریافت شده (عملکرد)، فاصله زیادی وجود دارد. تمام ابعاد کیفیت نشان میدهد که ارتقای کیفیت در همه ابعاد لازم و ضروری میباشد. نتایج به دست آمده میتواند به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات، در سیاستگذاریهای سلامت مفید باشد.
سید جمال ا لدین طبیبی؛ محمد رضا ملکی؛ اباسط میرزائی؛ پریسا فرشید
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: بهرهگیری نامطلوب،کمبود منابع و افزایش هزینههای بیمارستانی، باعث سنگینتر شدن کفهی ترازوی هزینهها نسبت به درآمدهای بیمارستانی شده است. مدیران با ادغام ظرفیتها و پتانسیلها، در راستای استفادهی بهینه و کارآمد از منابع بیمارستانی قدم برداشتهاند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی تأثیر ادغام بخشهای بیمارستانی بر هزینههای ...
بیشتر
مقدمه: بهرهگیری نامطلوب،کمبود منابع و افزایش هزینههای بیمارستانی، باعث سنگینتر شدن کفهی ترازوی هزینهها نسبت به درآمدهای بیمارستانی شده است. مدیران با ادغام ظرفیتها و پتانسیلها، در راستای استفادهی بهینه و کارآمد از منابع بیمارستانی قدم برداشتهاند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی تأثیر ادغام بخشهای بیمارستانی بر هزینههای جاری بیمارستان بوعلی تهران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت مقطعی- توصیفی در تابستان 1388 انجام گرفت. بیمارستان بوعلی شهر تهران به عنوان جامعهی پژوهش و بخشهای جراحی مردان با داخلی مردان و جراحی زنان با بخش زنان و زایمان با متوسط ضریب اشغال تخت سالانه پایینتر از 16 درصد، نمونههای پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، فرم جمعآوری دادهها طراحی گردید و پس از تأیید روایی توسط استادان صاحبنظر اطلاعات جمعآوری شد. در روش تحلیل دادهها از آزمون زوجی Wilcoxon و شاخصهای آمار توصیفی با 95 درصد اطمینان استفاده گردید.یافتهها: میانگین هزینههای جاری در سال 1386 قبل از ادغام بخشهای بیمارستانی 982، 58/932/313 ریال و در سال 1387 پس از ادغام بخشها 865، 83/755/195 ریال حاصل گردید و رابطهی معنیداری بین هزینههای نیروی انسانی، مواد و لوازم مصرفی، عمومی و جاری بخشهای بیمارستانی در دو دوره قبل و بعد از ادغام بخشها نمایان شد (در همه موارد با 0001/0 < P).نتیجهگیری: در مقابل افزایش هزینههای بیمارستانی، دستیابی به حداکثر تولید با حداقل هزینهها ضروری است. در چالشی نوین، راهکار ادغام منابع و استفاده کارآمد از منابع موجود میتواند مدیریت بیمارستانها را در جلوگیری از اتلاف منابع، افزایش هزینهها و بحرانهای مالی یاری نماید.واژههای کلیدی: بخشهای بیمارستان؛ هزینههای مراقبتهای بهداشتی؛ بیمارستانها.