مهدی ابزری؛ علی شائمی؛ منصوره پورمیری؛ کریم آذربایجانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام ...
بیشتر
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی بودکه در سال 1388 انجام شد. جامعهی آماری شامل کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی بزرگ شهر اصفهان، در همهی ردههای شغلی پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و اداری پشتیبانی بود. تعداد نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونهی محدود و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 248 نفر برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای مشتمل بر 51 سؤال بود که در سه دستهی عوامل مادی، معنوی و سازمانی تقسیم شد. روایی ابزار، بر اساس روش روایی صوری و پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 82 درصد برآورد گردید. دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین عوامل انگیزشی (مادی، معنوی و سازمانی) در بیمارستانهای دولتی و خصوصی متفاوت بود. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل مادی با میانگین 30/4، عوامل معنوی با میانگین 34/4 و عوامل سازمانی با میانگین 17/4 نسبت به بیمارستانهای خصوصی که میانگین این عوامل در آنها به ترتیب 18/4، 12/4 و 08/4 بودند، تفاوت معنیداری را نشان داد. نتایج آزمون فیشر در مقایسهی میانگین متغیرهای انگیزشی بر اساس ردهی شغلی، وضعیت استخدامی و مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری را نشان داد.نتیجهگیری: کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی مورد مطالعه از اولویتهای انگیزشی متفاوتی برخوردار بودند. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل معنوی نسبت به بیمارستانهای خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. از اینرو مدیران این سازمانها بایستی با درک این تفاوتها در کارکنان مختلف، اقدام به برانگیختن آنان نمایند.واژههای کلیدی: انگیزش؛ کارکنان؛ بیمارستانها.