سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدیبخش
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب ...
بیشتر
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
محمدحسین یارمحمدیان؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدی بخش
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی ...
بیشتر
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی سلامت میباشد. پژوهشگر از راه مطالعهی موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک مؤسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق دربارهی آن میپردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعهی موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریهپردازی در حوزهی مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن میباشد. روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعهی موردی به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعهی موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته میشود. همچنین انواع مطالعهی موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعهی موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهشها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آنها بیان میگردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینهی مطالعات موردی، نتیجه گرفته میشود روش مطالعهی موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگیهای این روش مطالعه، بررسیهای بیشتر در زمینهی انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد میشود.واژههای کلیدی: مطالعهی موردی؛ روشهای تحقیق؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ پژوهش.