جعفر صادق تبریزی؛ کمال قلی پور؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ مجتبی محمدزاده؛ مصطفی فرحبخش
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 128-137
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی خانوار بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که با مشارکت 185 نفر از زنان باردار که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند از 40 مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی شهر تبریز در سال 1389 انجام گرفت. دادههای مربوط به کیفیت فنی از دو منبع کاملاً مستقل (مشتری خدمت و اطلاعات ثبت شده در پروندهی گیرندهی خدمت) جمعآوری شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از صاحبنظران بررسی و بعد از اعمال نظرات آنان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از همسانی درونی تأیید گردید (748/0 = α). برای ارزیابی تطابق تک تک آیتمها در دو منبع اطلاعاتی، از شاخص کاپای وزنی (Weighted Kappa) و ICC (Intraclass correlation coeficient) استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 17 و STATA 10 تحلیل گردید.
یافتهها: توافق بین دادههای حاصل از پرونده و اظهارات مادران باردار در مورد بسیاری از خدمات، در حد ضعیفی بود (4/0 > Kappa) و تنها در مورد برخی خدمات همچون تعداد مراقبتها (56/0 = Kappa) و اندازهگیری وزن و فشار خون (55/0 = Kappa) توافق متوسط و در مورد زمان تشکیل پرونده (903/0–824/0:CI95% ، 87/0 = P) و زمان اطلاع از بارداری (962/0–931/0:CI95% ، 95/0 = P) توافق قوی وجود داشت.
نتیجهگیری: ارزیابی خدماتی چون مراقبتها و آموزشهای دوران بارداری بهتر است از طریق دادههای حاصل از اظهارات مادران باردار صورت گیرد، چرا که این ارزیابی میتواند نشان دهندهی نوعی ارزیابی پیامد باشد. به نظر میرسد نتیجهی مراقبتها و آموزشهای ارایه شده قابل دریافت از زبان گیرندگان خدمات باشد. در مجموع به علت نقص در ثبت خدمات، استفاده از نظرات مشتریها دربارهی خدماتی که دریافت کردهاند میتواند معتبرتر از پروندههای بهداشتی باشد.
سعید پوردولتی؛ کاظم اشجعی؛ سیمین خیاطزاده؛ مصطفی فرحبخش؛ مهران سیف فرشد؛ احمد کوشا
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: بخش خصوصی یکی از مهمترین ارکان ارایهی خدمات سلامت برای بیماران سلی به شمار میرود، ولی ارایهی خدمات در این بخش به ویژه از نظر تأخیر در تشخیص، استفادهی نادرست از داروهای ضد سل و عدم ثبت و نگهداری اطلاعات و آمار، نامطلوب میباشد.PPM TBDOTS (Public Private Mix in Tuberculosis Directly Observed Treatment Short course ) مؤثرترین استراتژی موجود برای کنترل سل میباشد. ...
بیشتر
مقدمه: بخش خصوصی یکی از مهمترین ارکان ارایهی خدمات سلامت برای بیماران سلی به شمار میرود، ولی ارایهی خدمات در این بخش به ویژه از نظر تأخیر در تشخیص، استفادهی نادرست از داروهای ضد سل و عدم ثبت و نگهداری اطلاعات و آمار، نامطلوب میباشد.PPM TBDOTS (Public Private Mix in Tuberculosis Directly Observed Treatment Short course ) مؤثرترین استراتژی موجود برای کنترل سل میباشد. هدف این مطالعه ارایهی یک برنامهی جامع مدیریتی برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی در TB DOTS برای مدیریت مؤثر بیماران سل و گزارش موارد از طریق یک سیستم اطلاعاتی و ارجاع در شهر تبریز بوده است.روش بررسی: این مطالعه در 5 مرحله و با استفاده از روشهای مختلف پژوهشهای کمی و کیفی انجام گرفت. مرحلهی اول، بررسی وضعیت موجود با استفاده از روش بررسی مقطعی از وضعیت موجود بیماری سل در استان آذربایجان شرقی و تبریز در سال 1384 بود. همچنین در این مرحله یک مطالعهی تطبیقی برای مقایسهی مدلهای مختلف PPM TB DOTS در نقاط مختلف دنیا انجام شد. مرحلهی دوم آنالیز ذینفعان، مرحلهی سوم آنالیز نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها بود که به روش کیفی انجام شد. روش نمونهگیری به صورت مبتنی بر هدف بود، دادهها با استفاده از مصاحبهی نیمه ساختار یافته جمعآوری و با استفاده از روش آنالیز محتوای هدایت شده، آنالیز شدند. در مرحلهی چهارم ابزار توصیه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برای PPM DOTS با در نظر گرفتن شرایط محلی بومیسازی گردید. در مرحلهی آخر با استفاده از روش «هشت گام در رهبری تغییر» الگوی ارایه شده عملیاتی گردید.یافتهها: بررسی شاخصهای سل استان آذربایجان شرقی در سال 1384 نشان داد که میزان بیماریابی اسمیر مثبت جدید در تبریز و استان به ترتیب 25 درصد و 5/28 درصد و میزان موفقیت درمان در تبریز و استان به ترتیب 94 درصد و 87 درصد بود. سهم سیستم شبکهی بهداشتی درمانی شور در بیماریابی سل ریوی اسمیر مثبت در تبریز 4/3 درصد و سهم مراکز و مطبهای خارج از سیستم شبکهی بهداشتی درمانی 6/96 درصد بود. بررسی الگوهای مختلف PPM در نقاط مختلف دنیا نشان داد PPM ضمن اینکه باعث حفظ میزان موفقیت درمان میشود، موجب افزایش بیماریابی نیز گردیده است.نتیجهگیری: میزان بهبودی در بیماران سلی شناسایی شده در تبریز از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما در زمینهی بیماریابی وضعیت موجود از میزان مورد انتظار پایینتر است. لازم است تا بخش خصوصی با حساسیت بیشتری در امر بیماریابی درگیر شود و همسو با دستورالعمل کشوری در درمان و پیگیری بیماران عمل نماید. به طور کلی این طرح از نظر بهبود میزان بیماریابی، افزایش میزان رضایت و توان پرداخت بیماران، در مدیریت کنترل سل مؤثر است.واژههای کلیدی: مشارکت؛ بخش خصوصی؛ بخش دولتی؛ سل.