احمد شعبانی؛ مرتضی محمدی استانی؛ حامد فروگذار
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاهها از مکانهای مستعد برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاهها از مکانهای مستعد برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 90-1389 بود (88 نفر)، که به علت محدودیت حجم جامعه، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William (2000) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان مجرب تأیید گردید و به منظور تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alpha استفاده شد که مقدار آن 80/0 = α برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری 16SPSS استفاده شد. یافتهها: تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، به کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر بودند و به جزء عامل یادگیری و حذف دانش، بقیهی عوامل در وضعیت مناسبی قرار داشتند. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک برترین پیشنهاد از راهحل ایدهآل (TOPSIS یا Technique of order preference by similarity to ideal solution)، مشخص شد که عامل «تسهیم دانش» بیشترین و عامل «حذف دانش» کمترین تأثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش دارد. نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدماترسانی بهتر و تسهیل یادگیری، آموزش، و پژوهش خواهد شد. لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبهبندی آنها بسیار حایز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصل، عوامل مدل Bukowitz و William به منزلهی پیشنهادی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر خواهد بود. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Bukowitz و William؛ تکنیک TOPSIS.