سوگند تورانی؛ محمد خمرنیا؛ بهرام دلگشایی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 785-794
چکیده
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ارتباطی و فرایندهای لازم جهت پیادهسازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعهی پژوهش شامل واحدهای مدیریت بیمارستان، واحد فنآوری اطلاعات، مدیر پرستاری و سرپرستان بود. نمونهی مورد مطالعه شامل 106 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای مورد مطالعه بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی دو قسمتی آگاهی و استانداردهای لازم برای اجرای مشاورهی پزشکی از راه دور بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها ازطریق نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از هشت بیمارستان مورد مطالعه، آگاهی مدیران 4 بیمارستان بالاتر از میانگین (29) و سایر بیمارستانها کمتر از آن بود. از لحاظ استانداردها بیمارستان هاشمینژاد نسبت به سایر بیمارستانها در شرایط بهتری بود. در مجموع بیمارستان هاشمینژاد و شهید فهمیده دارای امتیاز بالاتر از میانگین در مورد آگاهی مدیران و استانداردهای لازم بودند.
نتیجهگیری: از بین هشت بیمارستان مورد مطالعه، تنها دو بیمارستان هاشمینژاد وشهید فهمیده، دارای آمادگی لازم برای اجرای شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بودند. راهاندازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، میتواند دسترسی جامعه به خدمات بهداشتی درمانی را افزایش دهد و منجر به کاهش هزینههای سلامت شود، از اینرو پیشنهاد میگردد بیمارستانها جهت استقرار شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، اقدامات لازم را انجام دهند.
محمدامین بهرامی؛ سودابه وطن خواه؛ سید جمالالدین طبیبی؛ سوگند تورانی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد نظام سلامت، اطلاعات خوبی در مورد وضعیت نظام سلامت برای دولتها و ملتها ایجاد مینماید. به همین دلیل، در دههی اخیر بسیاری از کشورها بر ارزشیابی و گزارش عملکرد به عنوان وسیلهای برای کمک به تحقق اهداف سلامت و توسعهی روشها و ابزارهایی بدین منظور تمرکز کردهاند. هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی شاخص محور (شامل ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد نظام سلامت، اطلاعات خوبی در مورد وضعیت نظام سلامت برای دولتها و ملتها ایجاد مینماید. به همین دلیل، در دههی اخیر بسیاری از کشورها بر ارزشیابی و گزارش عملکرد به عنوان وسیلهای برای کمک به تحقق اهداف سلامت و توسعهی روشها و ابزارهایی بدین منظور تمرکز کردهاند. هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی شاخص محور (شامل زمینههای کلی و شاخصهای مرتبط) برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت ایران بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی، تحقیقی، کاربردی و تطبیقی است، که در سالهای 1387 و 1388 و در طی 3 فاز شامل بررسی مفاهیم نظری، تهیهی پیشنویس شاخصهای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت و ایجاد اجماع انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق پایش محیطی، مصاحبهی چهره به چهره و مبتنی بر وب با استفاده از فرمهای طراحی شده جمعآوری گردید. مرحلهی پایش محیطی فاقد جامعهی پژوهش بوده، الگوهای استخراج شده در این مرحله به عنوان منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین، جامعهی پژوهش در مراحل مصاحبه و ایجاد اجماع شامل 31 نفر از صاحبنظران نظام سلامت ایران بود. روایی فرمهای طراحی شده از طریق کسب نظرات استادان و پایایی آن نیز از طریق آزمون- بازآزمون اخذ گردید. برای تعیین مصاحبه شوندگان از رویکرد هدفمند و روش نمونهگیری فرصت طلبانه و برای ایجاد اجماع از تکنیک Delphi تعدیل شده استفاده شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) انجام گرفت. در مرحلهی پایش محیطی، الگوهای ارزشیابی عملکرد در کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، انگلیس و آمریکا و نیز چارچوبهای ارزشیابی عملکرد سازمان جهانی بهداشت، سازمان همکاری و توسعهی اقتصادی، سازمان جهانی استاندارد، مؤسسهی کشورهای مشترک المنافع و آژانس توسعهی بینالملل ایالات متحده و نیز برخی شاخصهای موجود در کشور استخراج شدند. در مرحلهی مصاحبه نیز شاخصهای پیشنهادی شرکت کنندگان در مصاحبه اخذ گردید. سپس مجموعهی شاخصهای جمعآوری شده در 31 زمینهی کلی (معیار) دستهبندی شدند. یافتهها: پس از انجام 4 راند Delphi، 14 زمینه برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت ایران انتخاب شد. این زمینهها عبارت بودند از وضعیت سلامت، تولیت (راهبری)، دسترسی، مخارج سلامت، تأمین مالی و عدالت، مراقبتهای اولیه، مراقبتهای سالمندی و سالمندی جمعیت، کیفیت خدمات، نظام بیمهای، عملکرد بیمارستانی، پژوهش/تحقیق و توسعه، سلامت خصوصی (خصوصی سازی)، کارآیی و بهرهوری، فنآوری و نظامهای اطلاعات سلامت و نتایج سلامت. همچنین در دومین فرایند Delphi بر روی 175 شاخص در زمینههای منتخب اجماع حاصل شد. نتیجهگیری: الگوی نتیجه محور و شاخص محور طراحی شده، ابزاری برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت کشور ایجاد کرده است که به کارگیری آن فرصت خوبی برای بهبود عملکرد در طول زمان در اختیار سیاست گذاران قرار خواهد داد. واژههای کلیدی: شاخص؛ ارزشیابی، عملکرد؛ نظام مراقبتهای سلامت؛ ایران.