مدیریت اطلاعات سلامت
حسین قلاوند؛ پریا امیری؛ یسرا علوان نصاری
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده 234 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آبادان جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه بررسی رفتار اطلاعیابی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که جریان تجربه، سودمندی و استفاده آسان به ترتیب دارای بیشترین میانگین بودند. میانگین رفتار اطلاعیابی دانشجویان 38/3 با انحراف معیار 68/0 حاصل شد. بین سه مولفه شامل خودکارآمدی در گرفتن اطلاعات، اطلاعجویی و نیاز اطلاعاتی با رفتار اطلاعیابی دانشجویان در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنادار بدست آمد. بین جنسیت، سن و رشته تحصیلی دانشجویان با نگرش آنها نسبت به رفتارهای اطلاعیابی در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنیداری حاصل نشد. نتیجه گیری: استفاده دانشجویان از درگاه کتابخانه دیجیتال در حال توسعه است. برای کارایی بهتر لازم است که کتابخانههای دیجیتال خود را با نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی کاربران تطبیق دهند. بمنظور بهبود شرایط استفاده باید برنامهریزی مشخصی برای آگاهی بیشتر از خدمات کتابخانه دیجیتال انجام و کتابداران فعالانهتر در این خصوص اقدام کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سیروس پناهی؛ حسین قلاوند؛ شهرام صدقی؛ عبداالحد نبی الهی
چکیده
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بودند. در این مطالعه از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر گردآوری و به روش تماتیک تحلیل شدند.یافتهها: مجموعه منابع اطلاعاتی و وضعیت نیروی انسانی متخصص از جمله امکانات راهبردی کتابخانهها بودند. انتظارات مراجعین، رسالتهای سازمانهای بالادست و وضعیت فعلی عملکرد نیز سه عامل برای تدوین رسالتهای کتابخانهها هستند. امکانات و خدمات موجود در کتابخانه نقش مهمی در تدوین چشماندازهای کتابخانهها داشت و توجه به اصول اخلاق حرفهای کتابداران و نظرات کاربران میتوانند برای ترسیم ارزشهای کتابخانهها استفاده شوند. به روز بودن خدمات در تعیین اهداف راهبردی اثرگذارند و کتابداران در صورت داشتن اختیارات کافی میتوانند اهداف بهتری برای کتابخانهها بنویسند. از جمله عوامل محیطی تاثیرگذار بر برنامهریزی راهبردی کتابخانهها میتوان به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، عدم انگیزش کتابداران، نحوه مشارکت در برنامههای آموزشی و پژوهشی و کمبود نیروی انسانی کتابدار اشاره کرد.نتیجه گیری: توجه به عوامل شناسایی شده در این مطالعه میتواند به عنوان راهنمای اولیه جهت تسهیل برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
حسین قلاوند؛ رقیه اسکروچی؛ حمدرضا علی بیک
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 814-821
چکیده
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی کتابداران 30 کتابخانهی بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود که به منظور تعیین عناصر تشکیل دهندهی آن بررسی متون انجام گرفت. روایی پرسشنامه از طریق اعمال نظر استادان گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پایایی آن با محاسبهی ضریب Cronbach’s alpha (98/0) مورد تأیید شد. پس از جمعآوری 53 پرسشنامهی تکمیل شده، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 19 و محاسبهی میانگین، میانه، نما و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از بین 15 کیفیت اطلاعات، "صحت" بیشترین (56/4) و معیارهای "قیمت" و "زمان پاسخدهی" کمترین درجهی اهمیت (52/2) را داشتهاند. همچنین در گروه شاخصهای ظاهری "مدارک علمی" بالاترین (73/4) و دو شاخص "نحوهی دسترسی" و "سیاست درج آگهی" کمترین (20/2) میانگین درجهی اهمیت را به دست آوردند.
نتیجهگیری: بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی، معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در محتوای وب سایتهای حوزهی سلامت دارای درجهی اهمیت بیشتری نسبت به شاخصهای ظاهری این منابع بود.