محمدرضا هاشمیان؛ محمدجواد آلمختار؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل ...
بیشتر
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف Libqual بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش، کلیهی کاربران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بودند که تعداد 368 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد Libqual جمعآوری شد که روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهشهای مختلف داخلی کشور تأیید شده است. پرسشنامه دارای 22 سؤال بود و پاسخ دهندگان نظرات خود را به هر یک از سؤالات در سه سطح حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات و سطح دریافت در مقیاسی از 1 تا 9 درجهبندی کردند. پس از توزیع، تعداد 354 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شد و برای تحلیل شکاف خدمات از آزمون t استفاده گردید. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد، شکاف کفایت و برتری در همهی ابعاد Libqual منفی بود و میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانهای نیز در کلیهی ابعاد Libqual هم از حداقل انتظارات و هم از حداکثر انتظارات به طور معنیداری کمتر بود (001/0 > P). نتیجهگیری: توجه به کلیهی ابعاد Libqual، ارزیابی مستمر کیفیت خدمات و آموزش کاربران از نکات قابل توجه است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ مدل تحلیل شکاف؛ کتابخانهها.