محبوبه جانقربانی؛ احمدرضا رئیسی؛ ساناز دهقانی؛ عارفه موسوی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1066-1072
چکیده
مقدمه: ایمنی بیمار دغدغهای جهانی در تمامی عرصههای خدمات سلامت است. مراقبت و خدمات غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی نیز به بار میآورد. با توجه به حساسیت ویژهی ایمنی بیمار در اتاق عمل، هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت ایمنی بیمار در اتاق عمل بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: ایمنی بیمار دغدغهای جهانی در تمامی عرصههای خدمات سلامت است. مراقبت و خدمات غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی نیز به بار میآورد. با توجه به حساسیت ویژهی ایمنی بیمار در اتاق عمل، هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت ایمنی بیمار در اتاق عمل بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1390 در اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی انجام شد و دادههای مربوط به پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامهی استاندارد بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization یا WHO) به روش سرشماری توسط 20 نفر از مدیران ارشد، میانی، عملیاتی و پرسنل اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی جمعآوری گردید. به منظور ارزیابی سطح ایمنی بیمار، میانگین امتیاز 5/0-0 نشان دهندهی سطح عملکردی ضعیف، 7/0-5/0 سطح متوسط و 1-7/0 سطح خوب است. با توجه به استفاده از پرسشنامهی استاندارد سازمان جهانی بهداشت در زمینهی ارزیابی وضعیت ایمنی، روایی و پایایی آن تأیید شده میباشد. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین امتیاز محور حاکمیت و رهبری 35/0 ± 7/0، جلب مشارکت و تعامل با بیمار و جامعه 37/0 ± 56/0، خدمات بالینی ایمن و مبتنی بر شواهد 35/0 ± 73/0 و محیط ایمن 37/0 ± 78/0 بود و به ترتیب نشان دهندهی وضعیت خوب، متوسط، خوب و خوب میباشد. میانگین امتیاز وضعیت کلی ایمنی 36/0 ± 71/0 بود و عملکرد خوب را نشان میدهد.
نتیجهگیری: به منظور دستیابی به سطح خوب کلیهی محورهای پرسشنامه، لازم است هدفگذاریها در سطح برنامهریزی استراتژیک بیمارستان انجام شود.