عاطفه کلانتری؛ فهیمه کرمانشاهانی؛ عفت ملکی فرد
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 820-829
چکیده
مقدمه: بررسی تولیدات علمی، ابزار مناسبی برای شناخت وضعیت گذشته و سیاستگذاری و برنامهریزی صحیح فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوهای انتشار مقاله و رفتار استنادی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بود. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی، 179مقاله که در بازه زمانی اول جولای 2008 تا پایان ژوئن 2010 میلادی با همکاری حداقل یکی از ...
بیشتر
مقدمه: بررسی تولیدات علمی، ابزار مناسبی برای شناخت وضعیت گذشته و سیاستگذاری و برنامهریزی صحیح فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوهای انتشار مقاله و رفتار استنادی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بود. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی، 179مقاله که در بازه زمانی اول جولای 2008 تا پایان ژوئن 2010 میلادی با همکاری حداقل یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تألیف شده، با روشهای کتابسنجی و تحلیل استنادی بررسی شدهاند. دادههای گردآوری شده در قالب فایل Excel ذخیره شده و با روشهای آماری توصیفی شامل محاسبه فراوانی و درصد فراوانی تحلیل شدهاند. یافتهها: 3/66 درصد کسانی که در تألیف مقالات مشارکت داشتهاند، استادیار و 3/64 درصد از آنها مرد بودند. 2/66 درصد از آنها در دانشکده پزشکی اشتغال داشتند. 6/15درصد از مقالات درInformation Sciences Institute(ISI) نمایه شده و 86 درصد مقالات پژوهشی و 8/2درصد مروری بودند. 2/86 درصد از استنادها مقالات مجلات و زبان 8/92درصد آنها انگلیسی بود. نیمه عمر استناد 9 سال محاسبه گردید. نتیجهگیری: 8/56 درصد اعضای هیأت علمی در تألیف هیچ مقالهای مشارکت نداشتهاند؛ نسبت مشارکت زنان، دانشیاران و مربیان و شاغلین دانشکدههای پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی و دندانپزشکی پایینتر از حد انتظار است؛ لذا اقدامات زیر ضروری است: 1) شناسایی عوامل مشارکت پایین گروههای مذکور و ایجاد و تقویت انگیزههای لازم در ایشان؛ 2) آموزش چیستی ISI و چرایی لزوم انتشار مقاله در آن 3) آموزش نحوه نگارش مقالات مروری؛ و 4) اشتراک دورههای حداقل 9 ساله مجلات انگلیسی. واژههای کلیدی: نشریات؛ نشر؛ مقاله؛ هیات علمی؛ دانشگاهها؛ علم سنجی، استناد