حسن قهنویه؛ هدایت اله عسگری؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1106-1108
چکیده
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی از شاخصهای رشد و توسعهی آن مرکز و دانشگاه محسوب میشود. ارتقای این توان به بهبود وضعیت تولید اطلاعات علمی بستگی دارد که پژوهشهای علمی و سرمایهگذاری به تحقق این مهم منجر میشود. هدف این گزارش توصیف طرحهای تحقیقاتی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت بود.روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی– تحلیلی است. جامعهی پژوهش تعداد 123 طرح پژوهشی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت در طی سالهای 1385 تا 1390 بود. دادههای مورد نیاز با استفاده از چک لیست تهیه شده توسط محققین که روایی صوری و محتوایی و سازهی آن به کمک کارشناسان خبره و پایایی آن در یک نمونه پایلوت از روش پایایی مجدد (بازآزمایی) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، جمعآوری و سپس در نرمافزار آماری SPSS نسخهی 16 وارد و نسبت به تجزیه و تحلیل آنها اقدام شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی در جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی و رسم نمودارها ارایه شده است. بیشتر طرحهای مذکور از روش مطالعهی توصیفی– پیمایشی (88 درصد) و از نوع کاربردی بودهاند .بیشترین گرایش موضوعی استفاده شده، مدیریت (57 درصد) بوده است . از نظر مدرک تحصیلی و درجه علمی استادیاری (32 درصد) و PhD (با 19 درصد) در رشتههای مختلف بیشترین درصد مجریان طرحها را در برگرفته است. وابستگی سازمانی مجریان طرحهای فوقالذکر نشان داده شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 96 عنوان (78 درصد) طرح تحقیقاتی تصویب شده در مرکز مدیریت و اقتصاد سلامت توانسته است در مقام نخست قرار بگیرد. نتیجهگیری: با توجه به اهداف و رسالت مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت شناخت نیازهای نظام سلامت و جامعه و بازنگری در اولویتهای سالهای آینده با توجه به آن و کاهش تصویب طرحهای توصیفی- پیمایشی و گرایش بیشتر به سمت طرحهای کاربردی، بینرشتهای و بینبخشی ضروری به نظر میرسد.
نوشین محبی؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 558-570
چکیده
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامت