سید جمالالدین طبیبی؛ علیاکبر فرهنگی؛ امیراشکان نصیریپور؛ رضا برادران کاظمزاده؛ پروین ابراهیمی
چکیده
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بود و به روش توصیفی و تحلیل همبستگی انجام شد. ابتدا مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مطالعهی ادبیات موضوع، تدوین و با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. سپس پرسشنامهی مربوط بر اساس متغیرهای مدل مورد نظر، مشتمل بر 93 سؤال، طراحی گردید. روایی پرسشنامه، با استفاده از نظرات خبرگان و تکنیک نسبت اعتبار محتوا و پایایی این ابزار نیز با محاسبهی Cronbach's alpha بررسی و تأیید شد. سپس دادههای پژوهش از ابتدای تابستان تا مهرماه 1389 از طریق توزیع حضوری پرسشنامهها در میان 400 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، با استفاده از شیوهی نمونهگیری طبقهای در بیمارستانهای مورد مطالعه، گردآوری گردید. آزمون مدل مفهومی و بررسی برازش آن با دادههای گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و بهرهگیری از نرمافزار LISREL (Linear structural relationships) صورت پذیرفت. یافتهها: فرهنگ غالب در بیمارستانهای مورد بررسی بر اساس گونه شناسی Harrison، فرهنگ مبتنی بر نقش بود. بررسی شاخص Chi-square نرم شده (4/1 = df/2x) نشان داد که مدل این پژوهش با دادهها برازش مطلوبی دارد. شاخصهای نیکویی برازش، برازندگی تطبیقی، برازش تعدیل شده و خطای ریشهی مجذور میانگین تقریب به ترتیب برابر با 990/0، 990/0، 960/0 و 033/0 بودند. بر اساس مدل پژوهش، رابطهی گونهی فرهنگی مبتنی بر وظیفه با متغیر رضایت کاربر از سیستم از جمله متغیرهای پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی، از نظر آماری معنیدار بود و مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن شاخصهای برازش محاسبه شده در مدل پژوهش، میتوان نتیجهگیری نمود که به کارگیری این مدل، میتواند به بهبود فرهنگ سازمانی و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران در بیمارستانهای مورد مطالعه کمک نماید. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فرهنگ سازمانی؛ گونه شناسی Harrison؛ فنآوری