محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه