سعید اسماعیلینژاد؛ علی رهنما؛ جلال رضایی نور
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 216-223
چکیده
مقدمه: با ظهور تجارت الکترونیک و ارایه خدمات از طریق اینترنت، ارزیابی کیفیت خدمات تحت وب به یک دغدغه اصلی برای سازمانها و مراکز خدماتی تبدیل شده است. بر همین اساس، هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین کیفیت خدمات تحت وب در بخش بهداشت، درمان و رتبهبندی شش بیمارستان تخصصی تهران بود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی بود و جامعه ...
بیشتر
مقدمه: با ظهور تجارت الکترونیک و ارایه خدمات از طریق اینترنت، ارزیابی کیفیت خدمات تحت وب به یک دغدغه اصلی برای سازمانها و مراکز خدماتی تبدیل شده است. بر همین اساس، هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین کیفیت خدمات تحت وب در بخش بهداشت، درمان و رتبهبندی شش بیمارستان تخصصی تهران بود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی بود و جامعه آماری آن را شش بیمارستان تخصصی استان تهران تشکیل داد. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط کارشناسان مربوط در بیماستانهای مورد مطالعه تکمیل گردید. در این راستا، ابتدا با استفاده از روشهای دیمتل فازی (Decision making trial and evaluation laboratory یا DEMATEL) و تحلیل شبکهای فازی، اهمیت معیارهای کیفیت خدمات تحت وب مورد محاسبه قرار گرفت و سپس بیمارستانها با روش VIKOR (Vlse kriterijumsk optimizacija kompromisno resenje یا VIKOR) فازی رتبهبندی شد. یافتهها: معیار قابلیت اطمینان از نظر کارشناسان با وزن 32/0، به عنوان مهمترین معیار در کیفیت خدمات تحت وب شناخته شد و معیار شکل ظاهری با وزن 038/0، دارای کمترین اهمیت بود. وبسایت بیمارستان (ب) با مقادیر 0، 2678/0 و 0827/0 به ترتیب برای شاخص VIKOR، سودمندی و نارضایتی، رتبه اول را کسب نمود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، بیمارستانها در خدمات تحت وب خود باید بر روی امنیت و حریم خصوصی کاربران تمرکز کنند؛ چرا که یکی از مهمترین موارد برای بیمار، اطلاعات محرمانه او است. همچنین، بیمارستانها باید در مقابل خدماتی که ارایه میدهند، مسؤولیتپذیر و پاسخگو باشند تا بیمار از صحت خدمات ارایه شده مطمئن باشد.