محمدرضا حمیدیزاده؛ حمید جاویدی؛ فایق مجرد
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 373-379
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای 15 سؤالی با مقیاس لیکرت و با پایایی 70 درصدی در آزمون Cronbach¢s alpha، به روش غربالگری نمونهای 67 نفری از جراحان قلب و چشم ایرانی و بیماران خارجی در بیمارستانهای منتخب شهرهای تهران، مشهد و شیراز انتخاب شد. دادهها با استفاده از روشهای استنباطی t و 2c در نرمافزار SPSS تحلیل گردید.یافتهها: میان مزیت رقابتی و مهارت پزشکان، هزینه، زمان انتظار، فنآوری و خدمات بیمارستانی وابستگی معنیداری وجود داشت. در خصوص مهارت پزشکان، موفقیت عمل جراحی، تشخیص و تجویز صحیح و سریع دارای بیشترین اهمیت بود. در عامل هزینه، حق ویزیت و هزینههای دارو، اخذ روادید، اقامت، هزینههای بیمارستان و عمل اهمیت داشت. زمان انتظار صدور روادید، نوبت ویزیت در عامل زمان و تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی در عامل فنآوری و خدمات بیمارستانی حایز اهمیت بود.نتیجهگیری: ایران به ترتیب از نظر برخورداری از پزشکان با مهارت بالا، هزینه پایین و زمان انتظار کوتاه دارای مزیت رقابتی است. مهارت پزشکان ایرانی مهمترین عامل جذب گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، ایران در زمینه خدمات و فنآوری بیمارستانی به ویژه تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی وضعیت رقابتی مطلوبی ندارد.