حسین آذری؛ مظاهر یوسفی امیری
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 170-176
چکیده
مقدمه: ساختار هر سازمان تعیین کننده میزان توانایی آن در پاسخگویی به چالشهای محیطی است. عوامل متعددی بر ساختار سازمانی و بهبود عملکرد آن تأثیر میگذارد که یکی از این عوامل، سیستمهای اطلاعات مدیریت میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر ابعاد ساختار سازمانی در شعب تأمین اجتماعی استان قم انجام شد. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: ساختار هر سازمان تعیین کننده میزان توانایی آن در پاسخگویی به چالشهای محیطی است. عوامل متعددی بر ساختار سازمانی و بهبود عملکرد آن تأثیر میگذارد که یکی از این عوامل، سیستمهای اطلاعات مدیریت میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر ابعاد ساختار سازمانی در شعب تأمین اجتماعی استان قم انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1394 بر روی 235 نفر از کارکنان 9 شعبه تأمین اجتماعی استان قم انجام گرفت. جامعه آماری با استفاده از فرمول Cochran و روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ساختار سازمانی Robbins و سیستمهای اطلاعات مدیریت DeLone-McLean استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی Spearman در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری (Structural equation modeling) در نرمافزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین سیستمهای اطلاعات مدیریت، ابعاد تمرکز و پیچیدگی رابطه معکوس و معنیداری وجود داشت (به ترتیب 325/0- و 543/0-). همچنین، بین سیستمهای اطلاعات مدیریت و بعد رسمیت رابطه مستقیم (314/0) و معنیداری مشاهده شد. تأثیر متغیر سیستمهای اطلاعات مدیریت بر تمرکز، پیچیدگی و رسمیت با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به ترتیب 85/0-، 74/0- و 69/0 به دست آمد. نتیجهگیری: به کارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت، باعث کاهش میزان تمرکز در تصمیمگیری و گسترش تفویض اختیار، تخت شدن ساختار سازمانی، افزایش واکنش به پویایی محیط و همچنین، افزایش رسمیت از طریق تأکید به مقررات، روشها و مدارک کتبی در شعب تأمین اجتماعی استان قم شده است.