بهزاد انجذاب؛ شهناز نایبزاده؛ سید حسن حاتمینسب
چکیده
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و ظهور شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را برای اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی فراهم نموده است. سازمانها و مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشتی نیز به عنوان عاملان اصلی این برنامهها، سهم زیادی در استفاده از این ابزار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه طبقهبندی ...
بیشتر
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و ظهور شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را برای اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی فراهم نموده است. سازمانها و مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشتی نیز به عنوان عاملان اصلی این برنامهها، سهم زیادی در استفاده از این ابزار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه طبقهبندی محتوای منتشر شده در شبکههای اجتماعی سازمانهای بهداشتی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در گام اول، بر اساس ادبیات موجود و بررسی چارچوبهای پیشین و نتایج کار محققان این حوزه، کدگذاری اولیه صورت گرفت و در گام بعدی با تجزیه و تحلیل نمونهای مشتمل بر 582 عدد از پستهای منتشر شده در صفحات شبکههای اجتماعی 11 سازمان بهداشتی مطرح در جهان، مقولهبندی و کدگذاری تکمیل گردید.یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 27 طبقه فرعی گردید که در 14 طبقه اصلی شامل «اطلاعاتی، آموزشی، احساسی، رویدادی، دعوتکننده، تجربهای، کارکردی، هشداری، کارمندان، چالشی، معرفی، تبلیغاتی، ابرازی و افراد مشهور» قرار گرفت.نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده، چارچوب جامعی را برای طبقهبندی پستهای بهداشتی ارایه نمود. این طبقهبندی به طور خاص برای سیاستگذاران حوزه سلامت، میتواند در تولید محتوای بهداشتی با ایدههای نو و استفاده روزمره به منظور تعامل با مخاطبان شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
بهزاد انجذاب؛ شهناز نایبزاده؛ سید حسن حاتمینسب
چکیده
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی فرصتها و چالشهای پیش رو در استفاده از شبکههای اجتماعی در سازمانهای بهداشتی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری نظاممند، به بررسی مقالات چاپ شده بین ژانویه سال 2008 تا جولای سال 2018 با استفاده از کلید واژههای مرتبط در پایگاههای دادهای Emerald، ScienceDirect، Springer، Wiley، Magiran، SID، Irandoc و PubMed پرداخت.یافتهها: 15 فرصت و 6 چالش برای سازمانهای بهداشتی شناسایی گردید. فرصتهای پیش روی سازمانها شامل «ایجاد حمایت اطلاعاتی، ایجاد حمایت اجتماعی، جستجو برای حمایت ابزاری، کاهش هزینههای سازمان، ایجاد رضایت در بیماران، پایش مخاطبان به صورت بیدرنگ، دسترسی به فضایی جدید برای ارتباط با مخاطبان، آموزش مخاطبان، برندسازی، مدیریت دانش، افزایش دسترسی به مخاطبان خاص، تشویق در تغییر رفتار، ارتباط مستقیم با مخاطبان، ارتباط فوری با مخاطبان و شناسایی فرصتهای بهبود کیفیت در سازمان» و چالشهای پیش رو شامل «اکتفا به رابطه یکطرفه، کمبود تخصص در حوزه فنآوری اطلاعات و نحوه تعامل با مخاطبان، حراست از حریم خصوصی مخاطبان، محدودیت در استنباط نقطه نظر عامه مردم، کامنتهای منفی بیماران و در نهایت، دنبال شدن بیشتر توسط سازمانها دیگر تا افراد» بود.نتیجهگیری: توجه به شناسایی فرصتها و چالشهای مطرح شده، امکان برنامهریزی و بهرهبرداری مطلوبتر از این شبکهها توسط سیاستگذاران و مدیران سازمانهای بهداشتی را فراهم مینماید.