فرامرز سهیلی؛ سحر جسری؛ علی اکبر خاصه؛ فرشید دانش
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در رتبهبندی وبومتریکس بالاترین رتبه را داشتند. به منظور ارزیابی کیفیت، از 14 شاخص در قالب سیاهه وارسی استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون Friedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: شاخصهای «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «تماس با ما»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» با میانگین رتبه 01/10، بهترین وضعیت را کسب کردند. «رزرو سالن مطالعه» با میانگین رتبه 01/3 و «نقشه یا پلان طبقات کتابخانه» با میانگین رتبه 99/3 به ترتیب بدترین وضعیت را در بین شاخصهای مورد بررسی به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که برخی از شاخصها مانند «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» و «اخبار و رویدادهای کتابخانه» کاربردیتر از سایر شاخصها میباشند و کاربران وبسایتهای موبایلی کتابخانهها به آنها نیاز دارد. مدیران و طراحان انفورماتیک دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند از نتایج پژوهش حاضر در راستای بهبود کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها بهرهبرداری نمایند.