سوسن بهرامی,؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سعید رجاییپور؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 870-877
چکیده
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. هدف این مطالعه، تعیین رابطهی ساده و چندگانهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری در دانشگاههای علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری این مطالعه شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان (1830 نفر) بود که با روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی (480 نفر) انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و پرسشنامهی نوآوری اداری بود. پرسشنامهها از نظر روایی صوری و محتوایی تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach's alpha محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نمرات نوآوری اداری در دانشگاههای دولتی استان کمتر از حد متوسط بود. از طرفی، بین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری همبستگی چندگانه معنیداری وجود داشت. ضرایب بتا بین کلیهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری اداری از نظر آماری معنیدار بود و ضریب تورم واریانس برای متغیرهای پیش بین حداقل 33/1 تا 75/2 بود که نشان میدهد بین آنها هم خطی وجود نداشته و مدل رگرسیون معنیدار بوده است. نظرات اعضا در خصوص رابطهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری بر حسب مشخصات دموگرافیک یکسان بود.
نتیجهگیری: سازمانهای آموزشی، با اتخاذ کارکردهای منابع انسانی مناسب میتوانند زمینهی ظهور نوآوری سازمانی را فراهم نمایند
سوسن بهرامی,؛ سعید رجاییپور؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 744-756
چکیده
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت ...
بیشتر
دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و داراییهای طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمانها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایههای نامشهود موجود در عرصهی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمانها، رمز موفقیت آنها محسوب میشود. سازمانهایی که بتوانند این داراییهای نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این داراییها، لازم است سازمانها از وضعیت کنونی خود مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهایشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری در سازمان بود. این پژوهش با استفاده از مرور کتابخانهای و اینترنتی منابع فارسی و لاتین به مقایسهی اجزا و مدلهای متداول سرمایهی فکری پرداخت.
سرمایهی انسانی شامل دانش، مهارت و تجربههای کارکنان، مدیران و پاسخ مؤثر آنها به آینده است و منبع بازسازی استراتژیک، نوآوری و خلاقیت میباشد. سرمایهی ساختاری به یادگیری و دانش مقرر در فعالیتهای روزمره اطلاق میگردد و زیرساختار حمایتی سرمایهی انسانی محسوب میشود. سرمایهی رابطهای نشان دهندهی روابط رسمی و غیر رسمی یک سازمان با ذینفعان خارجی و ادراک آنها دربارهی سازمان و نیز تبادل اطلاعات بین سازمان و آنها است و عنصر افزایش دهندهی ارزشآفرینی برای سازمان میباشد. امروزه مدلهای متنوعی برای شناخت و اندازهگیری سرمایهی فکری در سازمانها به کار میروند، مانند مدل کارت امتیازی (تبدیل رسالت و استراتژی به معیارهای عملکرد، جهت سیستم مدیریت و اندازهگیری استراتژیک سازمان)، حسابرسی سرمایهی فکری (تعیین جایگاه سرمایه فکری سازمان در ایجاد ارزش مالی)، رهیاب اسکاندیا (تقسیم ارزش بازار یک سازمان به دو دستهی سرمایهی مالی و سرمایهی فکری)، شاخص سرمایهی فکری (جمعآوری مؤلفههای سرمایهی فکری در یک شاخص سازمانی) و هدایتگر داراییهای نامشهود (ارزش بازار کل یک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارایی ناملموس) که هر یک دارای ویژگیها و مزایای منحصر به فردی هستند.
در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگی میکنند. موفقترین سازمانها در این میان آنهایی هستند که از دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریعتری استفاده میکنند. امروزه از سرمایهی فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.