مسعود فردوسی؛ محمدرضا رضایتمند؛ عباس فیضبخش؛ حمیدرضا دهقانی؛ گلنوش عقیلی دهکردی
چکیده
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، ...
بیشتر
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، Scopus و ISI Web of Science بدون محدودیت زمانی انتخاب گردید و از 50 مقاله مرتبط، ماهیت، ضرورت، انواع و موانع انجام مطالعات بهرهمندی استخراج شد. در مجموع میتوان گفت که در حال حاضر سازمانهای بیمه بیشترین تمرکز خود را بر بررسی رفتار ارایه دهندگان قرار دادهاند و از بررسی رفتار مصرفکنندگان (مطالعات بهرهمندی) غفلت میورزند. استانداردسازی فرمت دادههای دریافتی از مراکز ارایه دهنده، ذخیرهسازی یکپارچه دادهها و حساس بودن نرمافزارهای بیمهای به افراد با مصارف غیر عادی، انجام مطالعات بهرهمندی را تسهیل مینماید.
سعید کریمی؛ محمود کیوان آرا؛ محسن حسینی؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 862-875
چکیده
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها ...
بیشتر
مقدمه: درجهای که افراد اطلاعات بهداشتی درمانی را درک میکنند و میتوانند در سیستم بهداشتی درمانی بهکار گیرند تحت عنوان سواد سلامت مطرح میشود. عواقب ناشی از سواد کم سلامت هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بروز می کند. از این رو هدف از این مطالعه، تعیین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت و ارتباط بین آنها در بزرگسالان شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که بر روی300 نفر از افراد 18-64 سالهی شهر اصفهان با روش نمونهگیری خوشهای که متناسب با حجم نمونهی انتخاب شده بودند در سال1390 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت CAHP (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems ) بود و روایی و پایایی آن سنجیده شد. وضعیت سلامت فرد براساس خودارزیابی فیزیکی و روانی سلامت در طول 6 ماه گذشته اندازهگیری شد. میزان بهرهمندی از خدمات سلامت هم درشش حیطه از افراد سوال شد که شامل تعداد مراجعه به پزشک عمومی، تعداد مراجعه به پزشک متخصص، تعداد مراجعه به درمانگاه یا مطب، تعداد مراجعه به اورژانس، میزان استفاده از خدمات تشخیصی در 3 ماه گذشته و میزان بستری شدن در بیمارستان در یک سال گذشته میباشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخهی 18 آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت 4/2 و در حد متوسط، میانگین نمرهی وضعیت سلامت 1/3 و در حد خوب و میانگین نمرهی بهرهمندی از خدمات سلامت 1/2 و در حد ضعیف ارزیابی شد. بین سواد سلامت، وضعیت سلامت و بهرهمندی از خدمات سلامت ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. بعد خانوار در خودارزیابی وضعیت سلامت افراد مؤثر است. میزان تحصیلات افراد و منطقهی محل سکونت هم در بهرهمندی افراد از خدمات سلامت مؤثر است. نتیجهگیری: با توجه به شیوع سواد سلامت متوسط در بزرگسالان شهر اصفهان و نیز پایین بودن میزان بهرهمندی از خدمات سلامت لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت و بهبود ارتباط پزشک و بیمار و آگاهسازی افراد جامعه از طریق برنامههای ارتقای سلامت و یا رسانهها توصیه میشود. واژههای کلیدی: سواد سلامت؛ وضعیت سلامت؛ خدمات سلامت؛ بهرهمندی