بیتردید، در جامعهی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیینکننده داشته و بهعنوان ثروت و دارایی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزهها از جمله حوزهی سلامت باعث تحمیل هزینههای زیادی میشود، به همین دلیل، اطلاعات بهعنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزهی مطالعاتی جدیدی به نام ...
بیشتر
بیتردید، در جامعهی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیینکننده داشته و بهعنوان ثروت و دارایی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزهها از جمله حوزهی سلامت باعث تحمیل هزینههای زیادی میشود، به همین دلیل، اطلاعات بهعنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزهی مطالعاتی جدیدی به نام «اقتصاد اطلاعات» شکل گرفته است. از طرف دیگر، امروزه مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بهعنوان یکی از عمدهترین متولیان و تولیدکنندگان کالاها و خدمات اطلاعاتی با مسایل و چالشهای اقتصادی زیادی مواجه هستند که برای حل مناسب آنها علاوه بر دانش اقتصادی، نیاز به درک صحیحی از ویژگیهای اقتصادی اطلاعات و خدمات اطلاعاتی دارند. از آنجاییکه تحلیل اقتصادی کالاها و خدمات اطلاعاتی با تحلیل اقتصادی استاندارد متفاوت میباشد، لذا در این مقاله ابتدا اطلاعات بهعنوان یک کالای اقتصادی بررسی شده و در ادامه، ویژگیهای منحصر به فرد اطلاعات ذکر میشود. در نهایت رویکردهای رایج برای قیمتگذاری این نوع کالاها و خدمات و نیز چالش مربوط به دریافت بهای استفاده از طرف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار میگیرد. کلیدواژهها: خدمات اطلاعاتی؛ قیمتگذاری؛ اقتصاد