صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 392-399
چکیده
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی کشور بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در زمستان سال 1391 خورشیدی به صورت مقطعی بر روی 14 وب سایت گروههای مذکور انجام شد. اقلام اطلاعاتی با استفاده از یک فرم گردآوری دادهها جمعآوری شد که روایی آن مورد تأیید سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی قرار گرفته بود. میزان ضرورت اقلام در یک جلسه گروه متمرکز بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش در کل 36 عنوان اقلام اطلاعاتی موجود در 14 وب سایت مورد مطالعه استخراج شده و در شش گروه اطلاعات رشته، اساتید، پژوهشی، آموزشی، عملکرد گروه، و سایر طبقهبندی شدند. بیشترین موارد مربوط به اطلاعات آموزشی و پژوهشی ( هر کدام 22 درصد)، وکمترین مربوط به اطلاعات رشته (8 درصد) میباشد. هشتاد و سه درصد از عناصر موجود در وب سایتها توسط گروه متمرکز ضروری شناخته شدند. نتیجهگیری: عناصر اطلاعاتی وب سایت گروههای آموزشی مختلف هم از نظر عناوین استفاده شده و هم از نظر نوع محتوای اطلاعاتی متفاوت میباشند. این تفاوت میتواند باعث پایین آمدن کارآیی استفاده و سردرگمی کاربران در یافتن اطلاعات گردد. نتایج این تحقیق میتواند برای گروههای آموزشی، مسئولین وبسنجی دانشگاهها و طراحان وب سایتها در طراحی و ارتقا وب سایتها مفید واقع شود.
حسین قلاوند؛ رقیه اسکروچی؛ حمدرضا علی بیک
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 814-821
چکیده
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی کتابداران 30 کتابخانهی بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود که به منظور تعیین عناصر تشکیل دهندهی آن بررسی متون انجام گرفت. روایی پرسشنامه از طریق اعمال نظر استادان گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پایایی آن با محاسبهی ضریب Cronbach’s alpha (98/0) مورد تأیید شد. پس از جمعآوری 53 پرسشنامهی تکمیل شده، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 19 و محاسبهی میانگین، میانه، نما و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از بین 15 کیفیت اطلاعات، "صحت" بیشترین (56/4) و معیارهای "قیمت" و "زمان پاسخدهی" کمترین درجهی اهمیت (52/2) را داشتهاند. همچنین در گروه شاخصهای ظاهری "مدارک علمی" بالاترین (73/4) و دو شاخص "نحوهی دسترسی" و "سیاست درج آگهی" کمترین (20/2) میانگین درجهی اهمیت را به دست آوردند.
نتیجهگیری: بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی، معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در محتوای وب سایتهای حوزهی سلامت دارای درجهی اهمیت بیشتری نسبت به شاخصهای ظاهری این منابع بود.