سیده زهرا موسوی؛ صدیقه محمد اسماعیل
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 280-285
چکیده
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران با کاربست مدلسازی معادله ساختاری بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی، نوع مطالعه کاربردی و جامعه پژوهش تمامی مدیران و مسؤولان کتابخانه مرکزی دانشگاههای زیر نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم شهر تهران، با حجم 150 نفر بوده است. جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و ابزار پرسشنامه انجام شـده، روایی پرسشنامه، مورد تأیید استادان حوزه کتابداری و مدیریت قرار گرفته و پایایی آن با Cronbach's alpha، در پرسشنامه شش سیگمای ناب برابر 89/0 و در پرسشنامه مشتری محوری مقدار 86/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش توصیفی و آزمونهای Pearson، Kolmogorov-Smirnov، ماتریس همبستگی و مقادیر T برای تحلیل روابط و ایجاد الگو، آزمون t تک نمونه و نرمافزارهای SPSS و LISREL در روش استنباطی استفاده شد. در نهایت، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده گردید.یافتهها: مؤلفههای مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات، همکاری بیحد و مرز و فنآوری اطلاعات همبستگی مثبت و معنیداری با مشتری محوری در کتابخانهها داشت (میزان معنیداری مؤلفهها به ترتیب 63/2، 98/2 و 98/1) و میزان کاربرد این مؤلفهها در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در وضعیت مطلوبی قرار گرفته بود.نتیجهگیری: وضعیت به کارگیری مدیریت شش سیگمای ناب در جامعه مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار ندارد و نیازمند توجه بیشتر مدیران کتابخانههاست.