سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ سید جمالالدین طبیبی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 130-137
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتلداری) و بررسی ادبیات پژوهش، مهمترین مؤلفههای ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی استخراج شد. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسشنامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمعآوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی، عملکردی، اقتصادی، انسانی، خدمات رفاه عمومی و بالینی، ایمنی، فرهنگی، شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تکبعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 953/0 و 779/0، بیشترین و کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانهای دولتی ایران داشتند.نتیجهگیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستانهای ایران، ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه، لازم است بعد عملکردی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد و در برنامهریزیهای هتلینگ، کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.
حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد؛ لیلا شهرزادی؛ محمدرضا سلیمانی
دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 438-444
چکیده
دسترسی سریع کاربران به اطلاعات سلامت معتبر و روزامد و همچنین، قابلیتهای کتابداران و اطلاعﺭﺳﺎنان پزشکی، حضور آنها را در عرصههای مختلف سلامت ضروری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقشها و خدمات نوین کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در عرصه سلامت بود. روش این پژوهش به صورت مروری روایتی بود. جستجو در سالهای 1393 و 1395 ...
بیشتر
دسترسی سریع کاربران به اطلاعات سلامت معتبر و روزامد و همچنین، قابلیتهای کتابداران و اطلاعﺭﺳﺎنان پزشکی، حضور آنها را در عرصههای مختلف سلامت ضروری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی نقشها و خدمات نوین کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در عرصه سلامت بود. روش این پژوهش به صورت مروری روایتی بود. جستجو در سالهای 1393 و 1395 در بازه زمانی سالهای 2002 تا 2016 در پایگاهﻫﺎی اطلاعاتی Magiran، Noormags، SID، PubMed، Science Direct، Emerald، Eric، LISA و Web of Science (این پایگاهها جزء پایگاههای اصلی حوزه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی میباشند) با استفاده از کلید واژهﻫﺎیی مانند «اطلاعﺭسانی پزشکی، کتابداری و اطلاعﺭسانی پزشکی، کتابدار بالینی، کتابدار بیمارستانی، نقشها، خدمات و...» و نیز واژههای مرتبط صورت گرفت. پس از مطالعه و ارزیابی محتوایی مقالات، نقشها و خدمات جدید کتابداران پزشکی شناسایی گردید. یافتهها نشان داد که حوزه فعالیت کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی فراتر از کتابخانهها است و با توجه به دارا بودن تواناییها و قابلیتهای فراوان، قادر هستند تا در حیطههای مختلف سلامت به ارایه خدماتی مانند آموزش سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی، سواد سلامت، اطلاعسنجی سلامت، اطلاعرسانی سلامت، خدمات بالینی، پژوهشیاری سلامت و طراحی و توسعه نظامهای بازیابی اطلاعات سلامت بپردازند. کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی باید در قالب نقشها و خدمات جدید، رضایت بیماران و خانواده آنها، کادر درمان و دانشجویان و اعضای هیأت علمی را در زمینه اطلاعات سلامت، برآورده سازند.