فاطمه مکیزاده؛ محمد امین عرفانمنش؛ فرزانه صرامی
چکیده
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و ...
بیشتر
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و تعیین بهرهمندی محققان این حوزه از این رسانهها و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که با رویکرد علمسنجی و بهرهگیری از شاخصهای آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش را 64 مجله در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت و حوزه انفورماتیک پزشکی در پایگاه SJR (SCImago Journal Rank) و Scopus تشکیل داد. کلیه اطلاعات لازم مربوط به مجلات و مقالات مورد بررسی همچون نام مجله، نام مقاله، نمره آلتمتریک و... با مراجعه به Altmetric.com به دست آمد. از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، توییتر و Facebook از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشترین میزان اشاره را دریافت کردند. بر اساس یافتهها، ارتباط معنیداری بین پوشش آلتمتریک (میزان حضور در محیط وب اجتماعی) و همچنین، سه شاخص عملکرد کیفی [SJR، SNIP (Source Normalized Impact per Paper) و CiteScore] وجود داشت. ضریب همبستگی برای سه شاخص به ترتیب 401/0، 248/0 و 285/0 به دست آمد.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی دارند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت میتوانند با اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، میزان استناد به آنها را افزایش دهند. با توجه به قوی نبودن ضرایب همبستگی در مطالعه حاضر، میتوان از شاخصهای آلتمتریکس به عنوان مکمل شاخصهای علمسنجی و نه جایگزین در ارزیابی پژوهش و محاسبه تأثیر علمی بهره برد.
مرضیه گلتاجی؛ عبدالرسول جوکار
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه میان وجود مقالههای پژوهشگران در رسانههای اجتماعی و عملکرد استنادی آنها بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش آلتمتریکس انجام گرفت. جامعه پژوهش را مقالات حوزه انفورماتیک پزشکی در سال 2014 که دارای شناساگر دیجیتالی اشیاء منتشر شده در چهار نشریه هسته بودند، تشکیل داد. هر مقاله با Altmetric.com مطابقت داده شد و از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، Twitter، Facebook، CiteULike، Blog، News outlet و Google Plus از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشتر توسط پژوهشگران جهت به اشتراکگذاری بروندادهای علمی مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود رابطه معنیدار مثبتی بین بیشتر شاخصهای آلتمتریکس و تعداد استنادات دریافتی در Web of Science بود.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی در جهت جستجوی بهتر اطلاعات و همچنین، افزایش استناد به فعالیتهای علمی خود، میتوانند از رسانههای اجتماعی استفاده نمایند. بدین منظور، آثار خود را در رسانههای اجتماعی مختلفی به اشتراک میگذارند.