سوگند تورانی؛ محمد خمرنیا؛ بهرام دلگشایی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 785-794
چکیده
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ارتباطی و فرایندهای لازم جهت پیادهسازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعهی پژوهش شامل واحدهای مدیریت بیمارستان، واحد فنآوری اطلاعات، مدیر پرستاری و سرپرستان بود. نمونهی مورد مطالعه شامل 106 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای مورد مطالعه بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی دو قسمتی آگاهی و استانداردهای لازم برای اجرای مشاورهی پزشکی از راه دور بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها ازطریق نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از هشت بیمارستان مورد مطالعه، آگاهی مدیران 4 بیمارستان بالاتر از میانگین (29) و سایر بیمارستانها کمتر از آن بود. از لحاظ استانداردها بیمارستان هاشمینژاد نسبت به سایر بیمارستانها در شرایط بهتری بود. در مجموع بیمارستان هاشمینژاد و شهید فهمیده دارای امتیاز بالاتر از میانگین در مورد آگاهی مدیران و استانداردهای لازم بودند.
نتیجهگیری: از بین هشت بیمارستان مورد مطالعه، تنها دو بیمارستان هاشمینژاد وشهید فهمیده، دارای آمادگی لازم برای اجرای شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بودند. راهاندازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، میتواند دسترسی جامعه به خدمات بهداشتی درمانی را افزایش دهد و منجر به کاهش هزینههای سلامت شود، از اینرو پیشنهاد میگردد بیمارستانها جهت استقرار شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، اقدامات لازم را انجام دهند.