علیرضا رحیمی؛ محمد رضا سلیمانی؛ علیرضا هاشمیان
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول نمونهگیری Morgan انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه DigiQUAL بود. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین کیفیت خدمات در همه ابعاد مدل DigiQUAL پایینتر از حد متوسط 4 بود. بیشترین و کمترین میانگین کیفیت خدمات در گروه اعضای هیأت علمی به ترتیب به پوشش موضوعی (56/4) و سودمندی (07/3) اختصاص داشت. بیشترین و کمترین میانگین بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز مربوط به دقت و صحت (56/4) و سودمندی (96/2) بود. همچنین، ارتباط معنیداری بین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال و متغیرهای سن، جنسیت و مقطع تحصیلی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میانگین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال، ضروری است تا کتابداران و مسؤولان کتابخانه توجه بیشتری به بهبود کیفیت خدمات دیجیتال و همچنین، آموزش بیشتر کاربران داشته باشند. نتایج به دست آمده از مطالعه میتواند برای استفادهکنندگان از کتابخانههای دیجیتال مفید باشد.