شیوا مافی مردای؛ لیلا دشمنگیر؛ ندا کبیری
چکیده
نظام سلامت کشورهای مختلف در جهت به کارگیری پزشکی از راه دور با چالشها و فرصتهای متعددی روبهرو میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین فرصتها و چالشهای پیش روی نظام سلامت کشورهای مختلف در به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور بود. در این مطالعه بر اساس راهبرد جستجو، پایگاههای دادهای داخلی و خارجی در بازه زمانی ژانویه 2000 تا ...
بیشتر
نظام سلامت کشورهای مختلف در جهت به کارگیری پزشکی از راه دور با چالشها و فرصتهای متعددی روبهرو میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین فرصتها و چالشهای پیش روی نظام سلامت کشورهای مختلف در به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور بود. در این مطالعه بر اساس راهبرد جستجو، پایگاههای دادهای داخلی و خارجی در بازه زمانی ژانویه 2000 تا ژانویه 2018 جستجو گردید و در مرحله نهایی، تجزیه و تحلیل بر روی 24 مقاله منتخب شناسایی شده صورت گرفت. به کارگیری فنآوری پزشکی از راه دور با چالشهای عمدهای در رابطه با زیرساختهای ارتباطی- اطلاعاتی، تجارت الکترونیک، امنیتی، بهداشتی- درمانی، استانداردها، قوانین و مقررات و آموزش مواجه بود. با وجود چالشهای مذکور، فرصتهای قابل توجهی به ویژه در ارتباط با همهگیر شدن فنآوری ارتباطات و اطلاعات، فراهم شدن دسترسی همگانی به اطلاعات بهروز و از بین رفتن شکافهای فنآوری به واسطه بروز پدیده جهانی شدن فراهم شده است که میتواند راهگشای مناسبی برای حذف چالشهای مذکور باشد.
صدیقه رئیسی؛ عبدالرسول جوکار؛ احمد پاپی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 884-893
چکیده
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها ...
بیشتر
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها بر خدمات مرجع مهم و ضروری است. تعیین تأثیر فنآوریهای اطلاعاتی بر استفادهی کاربران از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی، مهمترین هدف این پژوهش بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت پیمایشی در سال 1387 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای مرکزی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (66 نفر) بود. اطلاعات مورد نیاز به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری گردید. روایی به وسیله متخصصان کتابداری واطلاع رسانی تأیید گردید و سنجش پایایی آن نیز از روش همسانی درونی (Cronbach's alpha) با ضریب 96/. به دست آمد. فنآوریهایی، که در این تحقیق تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفت، عبارت از فهرستهای رایانهای (اپک)، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب بودند. خدمات مرجعی، که تأثیر فنآوریهای پیشگفت بر روی آنها سنجیده شد، عبارت از آموزش فردی، آموزش گروهی، مشاورهی خوانندگان، کتاب درمانی، راهنمایی تحقیقات درسی، اشاعهی گزینشی اطلاعات، پاسخگویی به پرسشهای مرجع فوری، بررسی کتابشناختی، امانت بین کتابخانهای، خدمات ارجاعی و پاسخگویی به پرسشهای پژوهشی بودند. از نسخهی نرمافزار آماری 5/11SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری اندازهگیری مکرر و آزمون t وابسته به تجزیه و تحلیل دادهها جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع، بینیاز نمیکند. یافتههای دیگر پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیداری بین تأثیر فنآوریهای اپک و پایگاه اطلاعاتی، اپک و وب، پایگاههای اطلاعاتی و وب و نیز پست الکترونیکی و وب؛ و نبود تفاوت معنیدار بین تأثیر اپک و پست الکترونیکی و نیز پایگاههای اطلاعاتی و پست الکترونیکی بود. همچنین از میان فنآوریهای اطلاعاتی، وب بیشترین تأثیر و اپک، کمترین تأثیر را بر خدمات مرجع داشتند.
نتیجهگیری: دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اطلاعاتی اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی به طور کامل بینیاز نمیکند. مواردی از قبیل نداشتن سواد رایانهای کافی، عدم شناخت کافی پست الکترونیکی و نیاز به برقراری رابطهی رو در رو با کتابدار مرجع را میتوان در نیاز کاربران به خدمات مرجع در عین دسترسی به پست الکترونیکی دخیل دانست.