سید مرتضی غیور باغبانی؛ منیره یگانه مفرد؛ فائزه حامد همراهیان؛ زهرا علیدادی
چکیده
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری ...
بیشتر
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل گردشگران پزشکی مراجعهکننده به بیمارستانها و مراکز درمانی شهر مشهد بود که 384 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور سنجش روایی، از روایی محتوا و سازه (بار عاملی همه متغیرها بالاتر از 6/0) و به منظور سنجش پایایی از ضریب Cronbach's alpha (953/0) استفاده گردید. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بررسی روابط متغیرهای تحقیق نشان داد که رضایت گردشگران پزشکی ارتباط معنیداری با اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان داشت. همچنین، تأثیر اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان بر قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی مورد تأیید قرار گرفت (05/0 > P).نتیجهگیری: سه عامل «رضایت گردشگران پزشکی، اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان» نقش اساسی در مراجعه مجدد گردشگران پزشکی دارد که از این بین، اعتماد به کارکنان، بیشترین تأثیر را در افزایش قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی به بیمارستانها به خود اختصاص داد.
سید حمیدرضا شاوران؛ سعید رجایی پور,؛ ایرج کاظمی,؛ بی بی عشرت زمانی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 958-968
چکیده
م
قدمه: دانشگاهها و اعضای هیأت علمی آنها مسؤول تربیت دانشجویانی هستند که مسؤولیتهای اجتماعی موجود در جامعه را بر عهده میگیرند. برای تحقق اهداف جامعه و دانشگاه، اعضای هیأت علمی باید به رؤسای خود، همکاران و دانشجویان اعتماد کنند. اعتماد، باور استادان به قابلیتهای جمعی را در پی خواهد داشت و موجب خودکارامدی جمعی اعضای هیأت ...
بیشتر
م
قدمه: دانشگاهها و اعضای هیأت علمی آنها مسؤول تربیت دانشجویانی هستند که مسؤولیتهای اجتماعی موجود در جامعه را بر عهده میگیرند. برای تحقق اهداف جامعه و دانشگاه، اعضای هیأت علمی باید به رؤسای خود، همکاران و دانشجویان اعتماد کنند. اعتماد، باور استادان به قابلیتهای جمعی را در پی خواهد داشت و موجب خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی خواهد شد. هدف این مطالعه، شناسایی نقش اعتماد در خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی دانشگاههای منتخب دولتی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که در آن 261 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان در سال تحصیلی90-1389، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد اعتماد سازمانی و محقق ساختهی خودکارامدی جمعی بودند و روایی صوری و محتوایی آنها توسط متخصصان تأیید شد و ضریب پایایی آنها به ترتیب 81/0 و 89/0 محاسبه گردید. بررسیهای آماری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS نسخهی 16 صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: اعتماد و خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان همبستگی معنیدار دارند(63/0 = r) و 65 درصد از تغییرات خودکارامدی جمعی آنها توسط اعتماد و مؤلفههای آن قابل پیشبینی میباشد. یافتهها حاکی از آن است که67 درصد از تغییرات خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان، تنها از طریق مؤلفههای اعتماد به همکاران و اعتماد به دانشجویان قابل پیشبینی است. تغییرات خودکارامدی جمعی توسط مؤلفهی اعتماد به دانشجویان، در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 41 درصد قابل پیشبینی میباشد و در دانشگاه صنعتی اصفهان 69 درصد از این تغییرات از طریق مؤلفههای اعتماد به رئیس و اعتماد به همکاران، قابل پیشبینی است.
نتیجهگیری: اعتماد و خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی همبستگی معنیداری دارند و خودکارامدی جمعی از طریق اعتماد و مؤلفههای آن قابل پیشبینی میباشد، بنابراین اهمیت ایجاد روابط و فضای سازمانی همراه با اعتماد برجسته میشود. در همین راستا، رؤسای دانشکدهها و دانشگاهها باید در زمینهی ترویج فرهنگ اعتماد همت گمارند و با ایجاد جو سازمانی مناسب، در پی انسجام، هماهنگی و تقویت باورهای خودکارامدی جمعی باشند. این اقدامات میتواند تسهیل و ایجاد بسترهای لازم برای موفقیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان را فراهم کند.