سمیرا یادگاری؛ طاهره یعقوبی؛ سید سعید آیت
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 118-127
چکیده
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان ...
بیشتر
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری بیمارستانها شناسایی شده سپس در جهت رشد و مدیریت آنها اقدام نمود. تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان و همچنین، تعیین فاکتورهای مؤثر در هر بعد از سرمایههای فکری بر اساس مدل Hung انجام گرفت.
روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود و در سال 1390 در سه بیمارستان شهر اصفهان (شریعتی، امام موسی کاظم (ع) و امین) انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 3000 نفر از پزشکان و پرستاران بودند که از بین سه بیمارستان، 200 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری مباحث نظری آن، کتابخانهای بود و دادههای آن از طریق پرسشنامهی محقق ساخته به دست آمد. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران در زمینهی مدیریت تأیید شد و و پایایی آن به کمک alpha Cronbach's برابر با 89/0 به دست آمد. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون Student-t تک متغیره و نمودار تارعنکبوتی تحلیل شد.
یافتهها: مقایسهی شاخصهای سرمایهی فکری با میانگین فرضی 3 نشان داد که میزان اهمیت شاخصهای سرمایهی انسانی، بیماران، سرمایهی فرایند، بیشتر از متوسط و شاخص نوآوری، دارای اهمیت متوسط و شاخصهای مالی و فنآوری اطلاعات دارای اهمیت کمتر از سطح متوسط بوده است.
نتیجهگیری: ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانها از اهمیت و ارزش یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینهی استفاده و بهرهبرداری از تمامی سرمایههای ناملوس را فراهم کنند و به این طریق باعث تولید علم، ثروت و نوآوری شوند.