ابولقاسم عرییون؛ جمال الدین کبوتری؛ مهدی هاشمی؛ محمد پیران
چکیده
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده ...
بیشتر
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده است.روشبررسی:اینپژوهشکاربردی و مطالعه ایتوصیفی است .جامعهموردپژوهش، مشتریان و مراجعین به چهار داروخانه شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390 بود.ابزارگردآوریاطلاعاتپرسشنامههای استاندارد سنجش کیفیت خدمات و Kano بوده است بوده واز روشنمونهگیریتصادفی از میان مراجعهکنندگان به داروخانههای شبانه روزی، 394نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهها در اختیار آنان قرار گرفت. تحلیل پرسشنامه Servqual، بر اساس تحلیل شکاف مابین انتظارات و ادراکات مراجعین، و پرشسشنامه Kano بر مبنای فراوانی پاسخها بوده است.یافتهها: تفاوت محسوسی بین کیفیت خدمات ارائه شده از سوی داروخانههای شبانه روزی بوشهر و ادراکات مراجعین وجود داشته و از میان 29 ویژگی مطرح شده 17 ویژگی دارای شکاف منفی بودند، که این شاخصها وارد مدل Kano شدند که 4 شاخص جزء نیازهای الزامی، 6 شاخص جزء نیازهای تک بعدی، 5 شاخص جزء نیازهای جذاب و 2 شاخص در دسته بیتفاوتی قرار گرفتند.نتیجهگیری: همبستگیمثبتوقویمیانشاخصهای کیفیت ارائه خدمات داروخانه ورضایتمراجعینمشاهدهشدکهبرنامهریزیدرجهتبهبودوضعیت خدمتدهی داروخانههای شبانهروزی،میتواندبهافزایشرضایتبیمارانمنجر شود.
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسن جان نثاری؛ اصغر احتشامی؛ آوات فیضی؛ راضیه میرزاییان
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 655-664
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین اجتماعی شهراصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی است که در بیمارستانهای آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی شهر اصفهان درسال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش را سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای مورد مطالعه تشکیل دادند. ابزار جمعآوری دادهها سیاهه وارسی (چک لیست) محققساخته، منطبق با راهنماهای انجمن جامعهی داروسازان نظام سلامت آمریکا و استرالیا وآلمان بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر سنجیده شد و به روش مشاهده و مصاحبه دادهها جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخهی 18 استفاده شد و براساس آزمونهای ناپارامتریک Wilcoxon وMann–Whitney تحلیل انجام شد. یافتهها: نتایج مطالعهی سیستم اطلاعات داروخانهی 19 بیمارستان مورد مطالعه نشان داد که سیستم اطلاعات داروخانهی 5 بیمارستان نیمهمکانیزه و 14 بیمارستان مکانیزه است. بیشترین میزان رعایت معیارهای درونداد انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای تأمین اجتماعی با میانگین 75/32 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای پردازش انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 15/26 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای برونداد انجمن داروسازان نیز مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 95/43 درصد بود. و درحالیکه بیمارستانهای خصوصی کمترین میانگین نمره را در رعایت معیارهای درونداد، پردازش و برونداد به ترتیب به میزان 32/23، 78/17 و 25/24 درصد داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اظهار داشت که معیارهای درونداد، پردازش و برونداد سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای مورد مطالعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تشکیل یک تیم طراحی متشکل از مدیران عملیاتی، متخصصان حوزهی رایانه، مدیران اطلاعات سلامت، داروسازان و تجویزگران میتواند توانمندیهای سیستم اطلاعات داروخانه را مبتنی بر نیازهای متخصصین مراقبت سلامت و سایر کاربران ارتقاء دهد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ داروخانه؛ نظامهای اطلاعاتی؛ ارزیابی عملکرد