مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش خبرگان بیمارستانهای شهر کرمان (شامل پزشکان، مدیران بیمارستان، معاونین توسعه وپشتیبانی و معاونین اداری) با حداقل 10 سال سابقه کار و سابقه فعالیت به عنوان مدیر یا مشاور در بیمارستانهای شهر کرمان است که با روش گلولهبرفی 10 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش با بررسی 19 مقاله مرتبط و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرکهای مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی دادهها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از تاثیرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از تاثیرپذیری بالا برخوردار هستند. همچنین سناریو رو به جلو نشان داد اصلاح ساختار سازمانی منجر به افزایش شهرت درک شده بیمارستان خواهد شد و در سناریو رو به عقب برای رسیدن به مدیریت پسماند بیمارستانی باید ابتدا به استقرار مفهوم بیمارستان سبز توجه شود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستانها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در زنجیره تامین و خدمات بیمارستان مهیا میکند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است. همچنین با استقرار مفهوم بیمارستان سبز سیستم مدیریت پسماندهای بیمارستانی بهبود خواهد یافت.
مدیریت اطلاعات سلامت
ناهید زرین صدف؛ مژگان درخشان؛ امین نیک پور؛ حمیدرضا ملائی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت تحلیل گری منابع انسانی و نیازی که سازمانها و بالأخص نظام سلامت به تجزیهوتحلیل دادهها در این حوزه دارند تا بتوانند بهخوبی آن را مدیریت کرده و نتایج را برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد بهکارگیرند، پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع و ارائه راهکارهای تحلیل گری منابع انسانی در نظام سلامت ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت تحلیل گری منابع انسانی و نیازی که سازمانها و بالأخص نظام سلامت به تجزیهوتحلیل دادهها در این حوزه دارند تا بتوانند بهخوبی آن را مدیریت کرده و نتایج را برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد بهکارگیرند، پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع و ارائه راهکارهای تحلیل گری منابع انسانی در نظام سلامت انجام شد.روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوا در سال 1402 از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به شکل گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. سپس با کمک نرمافزار MAXQDA2020 کدگذاری و تحلیل انجام گردید و اعتبار و قابلیت یافتهها بر اساس معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، تأیید پذیری تأیید شد.یافتهها: در این پژوهش تعداد 109 کد باز حاوی موانع و راهکارها استخراج گردید و پس از تجمیع کدها موانع در 8 مقوله فرعی و همچنین راهکارها در 6 مقوله فرعی شناسایی شدند.نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد برنامهریزیها و سیاستگذاریهایی در جهت بهبود وضعیت و فرآیند تحلیل گری منابع انسانی نظام سلامت با نگاهی سیستمی و تحولآفرین بهکل سیستم نظام سلامت و تجزیهوتحلیل اطلاعات آن صورت گیرد و با بهکارگیری راهکارهای ارائهشده تدابیری برای چالشهای پیش رو اندیشیده شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
مهدیه مظفری؛ رضا سلیمانی دامنه؛ سلیم کریمی تکلو
چکیده
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال 1400 انجام شد. خبرگان به صورت هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش دلفی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزار Excel استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 11 مانع در نوآوری سبز بیمارستانها شامل موانع مدیریتی، مشتریان، قوانین و مقررات، سازمانی، سرمایه انسانی سبز، اطلاعاتی، مالی، شرکای زنجیره تامین، رقبا، فناوری و تحقیق و توسعه ضعیف وجود دارد که از این بین موانع قوانین و مقررات، رقبا و مشتریان تاثیرگذارترین موانع در حرکت به سمت نوآوری سبز هستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، موانع سازمانی، شرکای زنجیره تامین، قوانین و مقررات، مشتریان و رقبا جزء موانع مستقل هستند که بر سایر موانع تاثیر دارند و باید در اولویت جهت برطرفشدن قرار گیرند. مدیران میتوانند با رفع موانع شناسایی شده در این پژوهش به ترتیب اولویت، به بهبود وضعیت نوآوری سبز بیمارستانها در جهت کاهش مخاطرات زیستمحیطی و افزایش پایداری کمک کنند. پیام کلیدی: نتایج این پژوهش کاربردهای مهمی برای بیمارستانهایی دارد که برنامههایی برای ترویج نوآوریها، خدمات و فرایندهای سبز دارند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سپیده رضائی؛ سید مجتبی حسینی؛ خلیل علی محمدزاده
چکیده
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام شد.روش بررسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها نیز توصیفی تحلیلی میباشد. جامعه آماری پژوهش پزشکان و پرستاران از چهار بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۷۰ نفر بودند و حجم نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهدست آورده شد. مهمترین ابزار در روش میدانی پرسشنامه و چک لیست بود. در راستای سنجش متغییر مدیریت سایبرنتیک از پرسشنامه قربانیزاده (۱۳۸۹) و متغییر خطاهای پزشکی که در ۵ بعد عملکردی، بازبینی، بازیابی، تبادل اطلاعات(ارتباطی) و انتخابی بررسی شد از چک لیست شرپا (۱۹۸۶) استفاده شد. در این مطالعه از همسبتگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار۲۴ SPSS- استفاده گردید.یافتهها: بین مولفههای مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی رابطه معنا داری وجود دارد. مدیریت سایبرنتیک بر خطاهای عملکردی (۰۰۹/۰ p-value=)، بازبینی (۰۱۱/۰ (p-value= ، بازیابی (۰۰۱/۰ (p-value=و خطاهای ارتباطی (۰۱۴/۰ (p-value= تاثیرگذار است و بر خطاهای انتخابی(۷۹۶/۰ p-value= ) اثری ندارد.نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که پیادهسازی هر چه بیشتر ویژگیهای مدیریت سایبرنتیک در مراحل مختلف بروز خطاهای پزشکی میتواند باعث کاهش بروز خطاهای عملکردی (ناشی از عملکرد ناقص یا اشتباه یا عدم عمل)، بازبینی (بررسی اطلاعات بصورت ناقص یا عدم انجام یا اشتباه)، بازیابی (ناشی از دسترسی ناقص و اشتباه به اطلاعات یا عدم آن)، ارتباطی (ناشی از عدم تبادل اطلاعات یا ناقص انجام شدن یا اشتباه در آن ) و انتخابی (ناشی از اشتباه در انتخاب یا حذف انتخاب) شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
احمد رضائی؛ اکبر هدایتی
چکیده
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کارکنان اداری مراکز درمانی انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان از کارکنان بخش اداری مراکز درمانی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 16 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و دادههای گردآوری شده با کدگذاری و شناسایی شبکه مضامین، تحلیل شد. روایی نتایج پژوهش با ملاکهای توصیهشده توسط Lincoln and Guba تأیید شد.یافتهها: در پژوهش حاضر یافتهها در دو بعد شایستگیهای عمومی (با 4 مؤلفه و 28 شاخص) و شایستگیهای حرفه ای(با 3 مؤلفه و 21 شاخص) شناسایی و طبقهبندی شد. شایستگیهای عمومی شامل (مهارتهای اداری؛ مهارتهای علمی دانشی؛ شایستگیهای میان فردی؛ شایستگیهای شــخصیتی و فردی) و شایستگیهای حرفهای هم شامل (تخصصهای اولیه درمانی؛ شایستگیهای شغلی؛ شناخت استانداردها و دستورالعملها) بود.نتیجهگیری: مدیران و روسای بخشهای مختلف مراکز درمانی میتوانند بهمنظور افزایش بهرهوری کارکنان بخش اداری، از یافتههای این پژوهش در حوزه جذب، نگهداشت و سنجش شایستگیهای کارکنان استفاده کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سید مهدی حسینی سرخوش؛ محمد رضا زاهدی؛ مهرداد کاظمزاده
چکیده
مقدمه: با شیوع کووید-19 در جهان و افزایش شدید مرگومیر ناشی از آن، بیمارستانها بهشدت نیازمند تغییر وضعیت و بالابردن آمادگی خود در مقابل این بحران شدند. بنابراین هدف پژوهش حاضر اولویتبندی عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها در مقابله با کووید-19 میباشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، ابتدا با مرور ادبیات موضوع، عوامل مرتبط ...
بیشتر
مقدمه: با شیوع کووید-19 در جهان و افزایش شدید مرگومیر ناشی از آن، بیمارستانها بهشدت نیازمند تغییر وضعیت و بالابردن آمادگی خود در مقابل این بحران شدند. بنابراین هدف پژوهش حاضر اولویتبندی عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها در مقابله با کووید-19 میباشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، ابتدا با مرور ادبیات موضوع، عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها استخراج گردید. سپس به منظور اعتبارسنجی این عوامل و دستیابی به اجماع نظر گروه خبرگان (40 تن از پزشکان و پرستاران درگیر در خط مقدم مقابله با کرونا)، از روش دلفی استفاده شد. در نهایت، شاخصهای شناساییشده با استفاده از تکنیک ( SWARA (Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis رتبهبندی و اولویتبندی شدند.یافتهها: بررسی ادبیات موضوع و روش دلفی منجر به شناسایی 18 شاخص مرتبط با آمادگی بیمارستانها گردید که شاخصهای تعداد پرسنل، تجهیزات پزشکی، تحصیلات و سابقه کاری، شبکه اورژانس و آمادگی نیروی انسانی به ترتیب مهمترین آنها بودند.نتیجهگیری: با توجه به آسیبپذیری شدید بیمارستانها در مقابل پیکهای احتمالی کرونا، براساس نتایج این پژوهش میتوان وضعیت بیمارستانها را از پنج منظر ساختمان بیمارستان، تجهیزات پزشکی، وسایل ارتباطی، حملونقل و پرسنل ارزیابی و برای رفع کاستیهای موجود در آنها، تدابیر لازم را اتخاذ نمود.