نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

2 استادیار تحقیق در عملیات، دانشگاه اصفهان

چکیده

چکیده مقدمه: فرآیند ترخیص یک گلوگاه اساسی در مدیریت بیمارستان است و اصلاح مسیر ترخیص یک استراتژی اصلی است که کلیه‌ی فعالیت‌های بیمارستان به منظور نیل به هماهنگی حول این استراتژی تعریف، تدوین و اجرا می‌گردد. هدف از انجام این پژوهش تعیین گلوگاه‌ها و میانگین زمان انتظار بیماران بستری در فرآیند ترخیص و راه‌کارهایی برای کاهش آن در بیمارستان شهید بهشتی در سال 1385 بود. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و تحلیلی-‌موردنگاری، جمعیت هدف صاحبان فرآیند ترخیص شامل کارکنان، مدیران و مشتریان داخلی به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به ترخیص و همچنین بیماران بستری و همراهان آنان به عنوان مشتریان خارجی که به یکی از واحدهای بیمارستانی جهت انجام امور اداری ترخیص مراجعه می‌کنند را شامل می‌شد. ابزار شامل دو پرسش‌نامه و چهار فرم جمع‌آوری اطلاعات زمان‌سنجی بود. روایی فرم جمع‌آوری اطلاعات و پرسش‌نامه‌های طراحی شده توسط کارشناسان و پایایی دو پرسش‌نامه به ترتیب با ضریب Chronbach Alfa مساوی 85 و 92 درصد تصویب شد. نتایج حاصل از این پرسش‌نامه‌ها و فرم جمع‌آوری اطلاعات به وسیله‌ی روش‌های آمار توصیفی (تعیین درصد و توزیع فراوانی) و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و (Windows Quantative Systems for Business) Win QSB تحلیل شد. یافته‌ها: از دیدگاه جامعه‌ی مورد پژوهش، فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر زمان متوسط انتظار در بیمارستان بهشتی در اصفهان، مسائل مالی بیماران و در دسترس نبودن اینترن‌ها برای نوشتن برگه‌های خلاصه پرونده بود. بالاترین طول زمان در فرآیند ترخیص 74/0 در دقیقه در کار اینترن‌ها و کمترین 002/0 در دقیقه در داروخانه بود. نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی برای ترخیص نقش مهمی در سیستم بهداشت و سلامت در اکثر کشورها دارد و هدف آن کاهش طول ماندگاری بیمار در بیمارستان و بستری بیماران جدید در بیمارستان می‌باشد. بنا بر این باید بین ایستگاه‌های مرتبط با فرآیند ترخیص یک پل ارتباطی وجود داشته باشد و نظام اطلاعات بیمارستانی این پل ارتباطی است.واژه‌های کلیدی: بیمارستان ها؛ ترخیص بیمار؛ زمان

عنوان مقاله [English]

Bottlenecks on discharge process in Beheshti Hospital

نویسندگان [English]

  • Sima Ajami 1
  • Saeedeh Ketabi 2

1 Associated Professor, Health Information Management, Isfahan university of Medical Sciences, Isfahan, Iran

2 Associated Professor, Operation Research, Isfahan university, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Abstract Introduction: The hospital discharge process is a basic bottleneck in hospital management. Improved discharge process is the main strategy that covers many hospital activities. Discharge process is the last patient's contact with hospital system. Therefore, it is the most important stage affecting patient's satisfaction. If this process takes long, not only it makes patients dissatisfied but it also will not be beneficial for the hospital. The main objective was determining average waiting time of patient discharge process at Beheshti Hospital in Esfahan, Iran in the spring of 2006. Methods: This study was case study in which data were collected by questionnaires, observation and forms. The statistical population was all personnel involved in discharge process and patients discharged throughout the spring of 2006. To analyze data SPSS and Win QSB (Windows Quantative Systems for Business) were used. Results: According to the personnel's views, the main factors affecting average waiting time were patients' financial problems and un-accessibility of interns to complete the summery sheets. The longest patient's waiting time for discharge was 345 minutes and the least was 35 minutes. Average time for patients in discharge process was 197 (±65) minutes. Conclusion: Discharge planning is a routine feature of health systems in many countries. Hospital information system should be implemented at least between wards, Para-clinics stations, accounting and cashier station. It causes many stages in manual patients' discharge process will be omitted. Keywords: Hospitals; Patient Discharge; Time