مقالات پژوهشی
مرضیه مختاری پور؛ سید علی سیادت
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: با توجه به پدیدهی انفجار اطلاعات در اثر رشد فنآوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک و رایانهای در دههی گذشته، برپا کردن سیستمهایی برای تولید و مدیریت اطلاعات ضروری است. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی میزان کاربست سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستانها و مزایا و معایب آن پرداخت. روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 15 ...
بیشتر
چکیده مقدمه: با توجه به پدیدهی انفجار اطلاعات در اثر رشد فنآوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک و رایانهای در دههی گذشته، برپا کردن سیستمهایی برای تولید و مدیریت اطلاعات ضروری است. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی میزان کاربست سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستانها و مزایا و معایب آن پرداخت. روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 15 نفر از مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبهی سازمانیافته با آنان با استفاده از چکلیست 18 سؤالی در ارتباط با وظایف، ویژگیها، مزایا و معایب سیستمهای اطلاعاتی با پایایی 90/0 = r و روایی محتوایی و صوری تأیید شده توسط افراد متخصص انجام شد. پس از جمعآوری مصاحبه و چکلیستها، پاسخها کد گذاری و در قالب سه مقولهی وظایف، ویژگیها و تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر فرهنگ سازمانی ارایه شد. یافتهها: بیمارستانها شامل 11 زیرسیستم پذیرش، ترخیص و هزینهیابی بیمار، بایگانی، آزمایشگاه، اطاق عمل، مدیریت مدارک پزشکی، مدیریت بخشها، رادیولوژی، پرستاری، داروخانه و انبار دارویی، آمار و اطلاعات بیمارستانی میباشد. مزایای سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستان شامل صرفهجویی در زمان، کاهش هزینهی نیروی انسانی، ارسال سریع دادهها و افزایش قابلیت دسترسی و معایب آن شامل محرمانه بودن اطلاعات بیمار و اسناد پزشکی، عدم همکاری و تلاش سازمانهای مرتبط با بیمارستان و هزینهی بالا در استفاده از سیستم اطلاعات برای بیمارستانها بود. نتیجهگیری: سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستان شامل 6 زیر سیستم کلی برنامهریزی خدمات، ارسال صورتحساب، تجهیزات، مدیریت منابع، درمان و بهداشت عمومی است که عناصر فرهنگ سازمانی بر هر کدام از این زیرسیستمها تأثیر میگذارد. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانها؛ فرهنگ.
مقالات پژوهشی
علی کشتکاران؛ فروزنده احمدزاده؛ مهدی کلانتری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: فنآوری اطلاعات مجموعهای از ابزارها، تجهیزات، دانش و مهارتهاست که از آنها در گردآوری، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات استفاده میشود. هدف این پژوهش تعیین نتایج توسعهی فنآوری اطلاعات در واحدهای اداری ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه مدیران و کارکنان مربوط در سال 1384 بود. روش بررسی: در این پژوهش ...
بیشتر
چکیده مقدمه: فنآوری اطلاعات مجموعهای از ابزارها، تجهیزات، دانش و مهارتهاست که از آنها در گردآوری، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات استفاده میشود. هدف این پژوهش تعیین نتایج توسعهی فنآوری اطلاعات در واحدهای اداری ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه مدیران و کارکنان مربوط در سال 1384 بود. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی- توصیفی، 170 از مدیران و کارکنان حوزهی معاونتهای پشتیبانی، آموزشی، پژوهشی و واحدهای اداری و مالی ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1384 بود. پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پرداخت. این پرسشنامه در برگیرندهی اطلاعات فردی جامعه پژوهش، زمان و مدت استفاده از فنآوری اطلاعات در انجام وظایف شغلی و مزایا و کاربرد استفاده از فنآوری اطلاعات بود. روایی علمی پرسشنامه باز روش اعتبار محتوا و پایایی آن با Cronbach Alfa مساوی 75/0 اثبات شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و EXCEL انجام شد. یافتهها: بیشترین فراوانی در مزایای استفاده از فنآوری اطلاعات مربوط به انجام سریعتر وظایف (7/60 درصد) و کمترین مربوط به دستیابی به اهداف شغلی بود (5/18 درصد). بیشترین کاربرد نرمافزارها مربوط به WORD (56 درصد) وکمترین مربوط به نرمافزارهای ارتباطات آنلاین (کنفرانس الکترونیکی، chat و ...) بود (3/5 درصد). نتیجهگیری: مزایای استفاده از فنآوری اطلاعات در واحدهای اداری به کاهش هزینهها، انجام سریعتر و کیفیت بهتر وظایف محدود میگردد. نبود تأمین امنیت اطلاعات مهم سازمان به علت نبودن نرمافزارهای حفاظتی مناسب، سبب شده است تا پاسخدهندگان کمترین استقبال را از فنآوری اطلاعات در تأمین امنیت اطلاعات مهم سازمان به عمل آورند.واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ کارکنان اداری؛ دانشگاهها
مقالات پژوهشی
علیرضا رحیمی؛ رقیه عسگرظ؛ سمیه تقییار؛ اعظم اکبری
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: برای عملی شدن رسالت کتابخانهها برای تأمین دسترسی سریع و بهینهی پژوهشگران به اطلاعات، تهیهی مجلات الکترونیکی معتبر با دسترسی آزاد میتواند مکملی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی آنان باشد. در این مقاله میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی پایگاه اطلاعاتی DOAJ در مقالات مجلات معتبر دانشگاههای علوم پزشکی ایران ...
بیشتر
چکیده مقدمه: برای عملی شدن رسالت کتابخانهها برای تأمین دسترسی سریع و بهینهی پژوهشگران به اطلاعات، تهیهی مجلات الکترونیکی معتبر با دسترسی آزاد میتواند مکملی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی آنان باشد. در این مقاله میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی پایگاه اطلاعاتی DOAJ در مقالات مجلات معتبر دانشگاههای علوم پزشکی ایران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش با روش پیمایشی - توصیفی به تحلیل استنادی مآخذ 38 مجلهی علمی- پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور در بین سالهای 1385-1384 از نظر میزان استناد به 369 مجلهی الکترونیکی رایگان پزشکی موجود در پایگاه DOAJ پرداخت. دادههای پژوهش با استفاده از دو چکلیست گوناگون که یکی به بررسی تعداد استنادهای مقالات مجلات ایرانی و دیگری به جمعآوری استنادها به مجلات رایگان میپرداخت، از مجلات علمی-پژوهشی ایران جمعآوری و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: میزان استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی کمتر از یک درصد بود و میزان استناد به آنها در سال 85 رشد محسوسی را نسبت به 84 نشان نمیداد؛ از این میان مجله Daru دانشکدهی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و Iranian Urology Journal دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین استناد به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی را داشتند. همچنین در موضوعات medicine (general) Public health میزان استنادها به مجلات الکترونیک رایگان پزشکی بیشتر از سایر موضوعات پزشکی بود. از بین 369 مجله الکترونیک رایگان پزشکی، مجله BMC Public health با 2 مورد استناد در حوزهی بهداشت عمومی بیشترین استنادها را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: شناسایی و معرفی مجلات معتبر و پراستناد الکترونیک رایگان پزشکی در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی و ارائه آنها به جامعه پزشکی از راههای گوناگون امری ضروری به نظر میرسد؛ زیرا فراهم نمودن زمینهی دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران وظیفهی اصلی کتابخانهها در محیطهای آموزشی، بهداشتی و درمانی به شمار میرود.واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ استناد، پایگاههای اطلاعاتی
مقالات پژوهشی
سیما عجمی؛ سعیده کتابی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: فرآیند ترخیص یک گلوگاه اساسی در مدیریت بیمارستان است و اصلاح مسیر ترخیص یک استراتژی اصلی است که کلیهی فعالیتهای بیمارستان به منظور نیل به هماهنگی حول این استراتژی تعریف، تدوین و اجرا میگردد. هدف از انجام این پژوهش تعیین گلوگاهها و میانگین زمان انتظار بیماران بستری در فرآیند ترخیص و راهکارهایی برای کاهش آن در ...
بیشتر
چکیده مقدمه: فرآیند ترخیص یک گلوگاه اساسی در مدیریت بیمارستان است و اصلاح مسیر ترخیص یک استراتژی اصلی است که کلیهی فعالیتهای بیمارستان به منظور نیل به هماهنگی حول این استراتژی تعریف، تدوین و اجرا میگردد. هدف از انجام این پژوهش تعیین گلوگاهها و میانگین زمان انتظار بیماران بستری در فرآیند ترخیص و راهکارهایی برای کاهش آن در بیمارستان شهید بهشتی در سال 1385 بود. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و تحلیلی-موردنگاری، جمعیت هدف صاحبان فرآیند ترخیص شامل کارکنان، مدیران و مشتریان داخلی به عنوان ارائهدهندگان خدمات مربوط به ترخیص و همچنین بیماران بستری و همراهان آنان به عنوان مشتریان خارجی که به یکی از واحدهای بیمارستانی جهت انجام امور اداری ترخیص مراجعه میکنند را شامل میشد. ابزار شامل دو پرسشنامه و چهار فرم جمعآوری اطلاعات زمانسنجی بود. روایی فرم جمعآوری اطلاعات و پرسشنامههای طراحی شده توسط کارشناسان و پایایی دو پرسشنامه به ترتیب با ضریب Chronbach Alfa مساوی 85 و 92 درصد تصویب شد. نتایج حاصل از این پرسشنامهها و فرم جمعآوری اطلاعات به وسیلهی روشهای آمار توصیفی (تعیین درصد و توزیع فراوانی) و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و (Windows Quantative Systems for Business) Win QSB تحلیل شد. یافتهها: از دیدگاه جامعهی مورد پژوهش، فاکتورهای اصلی تأثیرگذار بر زمان متوسط انتظار در بیمارستان بهشتی در اصفهان، مسائل مالی بیماران و در دسترس نبودن اینترنها برای نوشتن برگههای خلاصه پرونده بود. بالاترین طول زمان در فرآیند ترخیص 74/0 در دقیقه در کار اینترنها و کمترین 002/0 در دقیقه در داروخانه بود. نتیجهگیری: برنامهریزی برای ترخیص نقش مهمی در سیستم بهداشت و سلامت در اکثر کشورها دارد و هدف آن کاهش طول ماندگاری بیمار در بیمارستان و بستری بیماران جدید در بیمارستان میباشد. بنا بر این باید بین ایستگاههای مرتبط با فرآیند ترخیص یک پل ارتباطی وجود داشته باشد و نظام اطلاعات بیمارستانی این پل ارتباطی است.واژههای کلیدی: بیمارستان ها؛ ترخیص بیمار؛ زمان
مقالات پژوهشی
ابراهیم سلمانی ندوشن؛ داوود حسینی نسب؛ فرهاد شکرانه ننه کران
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی است که اهمیت این منابع در زمینهی تحقیق و رشد علم ضرورت مطالعاتی در این زمینه را روشن میکند. این پژوهش با هدف تعیین رابطهی استفاده از مجلات الکترونیکی آبونمان شدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تعداد واحدهای درسی و مرتبهی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی است که اهمیت این منابع در زمینهی تحقیق و رشد علم ضرورت مطالعاتی در این زمینه را روشن میکند. این پژوهش با هدف تعیین رابطهی استفاده از مجلات الکترونیکی آبونمان شدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تعداد واحدهای درسی و مرتبهی علمی اعضای هیأت علمی آن دانشگاه، به انجام رسید. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی است که گردآوری دادهها با پرسشنامه انجام گرفت. پرسشنامهای که روایی آن با مطالعهی آزمایشی روی گروه کوچکی از اعضای هیأت علمی و پایایی آن با فرمولCronbach Alfa تأیید شده بود، در بین 123 نفر از اعضای نمونه توزیع و تکمیل شد. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول Cochrane تعیین شد و انتخاب از بین افراد جامعه نیز با روش تصادفی صورت گرفت. تحلیل یافتهها نیز با کمک از نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین استفاده از پایگاه اطلاعاتی Science Direct وکمترین استفاده نیز از پایگاه Willey بود. عدم کیفیت اطلاعات پایگاهها مهمترین عامل بازدارندهی استفاده از پایگاهها بود و ناکافی بودن منابع (کمیت) و عدم دسترسی آسان به اینترنت در درجهی بعدی اهمیت قرار گرفتند، همچنین افزایش تعداد پایگاهها و در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت مهمترین عواملی بودند که میتوانست موجب افزایش میزان استفاده از پایگاهها توسط اعضای هیأت علمی شود. نتیجهگیری: با افزایش ساعات تدریس اعضای هیأت علمی، استفاده آنها از پایگاههای اطلاعاتی کاهش مییافت که به نظر میرسد به علت کمبود وقت آنها برای بهرهگیری از اطلاعات به روز باشد. بدین صورت پیشنهاد میگردد به منظور استفاده بیشتر از اطلاعات و همچنین افزایش کیفیت تدریس، ساعات تدریس اعضای هیأت علمی تعدیل شود.واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها؛ بازیابی اطلاعات؛ اشتراک منابع
مقالات پژوهشی
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ علیرضا رحیمی؛ محمد جواد آلمختار
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. ...
بیشتر
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. از این رو این تحقیق با هدف محاسبهی هزینه سودمندی بانکهای اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و گذشتهنگر انجام گرفت؛ بدین ترتیب که در محاسبهی هزینه، هزینهی اشتراک هر یک از بانکهای اطلاعاتی به علاوهی هزینهی نیروی انسانی، هزینهی مواد مصرفی و هزینهی استهلاک تجهیزات و ساختمان محاسبه گردید. این محاسبات بر اساس چکلیست محقق ساخته بر اساس آیتمهای ذکر شده صورت گرفت. زمان انجام این تحقیق سال 2007 میلادی بود. سپس هزینهی تمام شده به ازای میزان Dawn load هر مقاله در هر یک از بانکهای اطلاعاتی مذکور محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هزینه سودمندی بانک اطلاعاتی Elsevier از همه بیشتر و هزینه سودمندی بانک Springer از همه کمتر است. در این میان بانک اطلاعاتی Ovid نیز دارای میزان هزینه سودمندی مناسبی بود. نتیجهگیری: مدیران در سیستمهای اطلاعرسانی باید با کمک گرفتن از تکنیکهای مدیریتی منابع اطلاعاتی خود را ارزیابی نموده، به انتخاب بهتر گزینههای ممکن بپردازند. در این میان میتوان یکی از عوامل مهم تهیه و انتخاب پایگاههای اطلاعاتی و نیز تمدید مدت اشتراک آنها را هزینه سودمندی آنها دانست.واژههای کلیدی: تحلیل هزینه سودمندی؛ هزینه و هزینه سنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها
مقالات پژوهشی
محمود نکویی مقدم؛ علی حسن زاده؛ وحید یزدی فیض آبادی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: سیستمهای اطلاعاتی مدیریت یکی از عوامل مؤثر در بهبود نظام تصمیمگیری مدیران در سازمان به شمار میروند. پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی در ادارات دولتی شهر کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات مقطعی بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارشناسان ادارات ...
بیشتر
چکیده مقدمه: سیستمهای اطلاعاتی مدیریت یکی از عوامل مؤثر در بهبود نظام تصمیمگیری مدیران در سازمان به شمار میروند. پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی در ادارات دولتی شهر کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات مقطعی بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارشناسان ادارات دولتی شهر کرمان تشکیل داده بودند و حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری خوشهای معادل 385 نفر انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل دو بخش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوا برای سیستمهای اطلاعاتی مدیریت 83 درصد و برای پرسشنامهی ساختار سازمانی 82 درصد و پایایی پرسشنامهها به ترتیب با استفاده از تکنیک آزمون-بازآزمون و تعیین ضریب همبستگی برابر 92 درصد و 88 درصد تعیین گردید. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری SPSS با استفاده از آزمونهای همبستگی اسپیرمن (Spearman) و کندال (Kendall) و تحلیل لگ خطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بین سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و متغیر تمرکز با ضرایب همبستگی Kendall 408/0 و Spearman 309/0 ارتباط مستقیم معنیداری وجود داشت. بین سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و متغیر رسمیت با ضرایب همبستگی Kendall و Spearman به ترتیب 314/0- و 238/0- ارتباط معنیدار ولی معکوس وجود داشت. نتیجهگیری: استقرار نظام اطلاعات مدیریت در ادارات مورد بررسی باعث افزایش میزان تمرکز در تصمیم گیری در سطوح مدیریتی، کاهش میزان رسمیت سازمانی و افزایش پیچیدگی افقی و کاهش سلسله مراتب سازمانی می شود.واژههای کلیدی: نظامهای مدیریت اطلاعات؛ سازمانهای دولتی؛ ساختارهای اداری
مقالات پژوهشی
سید عباس حقایق؛ محمدباقر کجباف؛ احمد شعبانی؛ محمد نیکبخت؛ حجتا... فراهانی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، ...
بیشتر
چکیده مقدمه: با توجه به این که استفاده از اینترنت به طور چشمگیری رو به افزایش است، نگرش افراد نسبت به اینترنت مورد توجه پژوهشگران، بازاریان و تولیدکنندگان منابع اطلاعاتی آن میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش به اینترنت (IAS-40) به عنوان یک ابزار جامع بود که شامل چهار خرده مقیاس اضطراب اینترنت، مفید بودن اینترنت، لذت بخش بودن اینترنت و احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، جامعهی پژوهش شامل دانشجویان دانشگاههای اصفهان، آزاد واحد نجف آباد و واحد خوراسگان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 87-86، بود. به روش نمونهگیری تصادفی، 359 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سنجش نگرش نسبت به اینترنت، اضطراب حالت اشپیل برگر، باورهای خودکارآمدی شرر و پرسشنامهی سرزندگی جمعآوری شد. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید. دادهها با نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل پایایی نشان داد که هر چهار خرده مقیاس و کل پرسشنامه از ضرایب «همسانی درونی» و «بازآزمایی» بالا و معنیداری برخوردار بودند. در بررسی روایی همزمان، ضریب همبستگی بین خرده مقیاس و اضطراب اینترنت با پرسشنامهی اضطراب حالت اشپیل برگر (53/0 = r) و خرده مقیاس خودکارآمدی با مقیاس باورهای خودکارآمدی شرر (55/0 = r) معنیدار بود (01/0 > P). در بررسی روایی سازه، نتایج تحلیل عامل تأییدی (CFA)، نشان داد که چهار عامل به دست آمده با ساختار اصلی پرسشنامهها و چهار خرده مقیاس آن هماهنگی کامل دارد و همهی بارهای عامل به دست آمده، معنیدار بودند. نتیجهگیری: پرسشنامه، از مؤلفههای روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و قابل استفاده در پژوهشهای مربوط به اینترنت است.واژههای کلیدی: اینترنت؛ روانسنجی؛ تستهای روانشناسی؛ مقیاسهای ارزش نسبی
مقالات پژوهشی
محمدرضا ملکی؛ معصومه خوشکام؛ پریسا شجاعی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: یکی از مشکلات اساسی که مراکز بهداشتی درمانی، به خصوص بیمارستانها در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه با آن رو به رو میشوند، نبودتعادل بین نیازها و منابع در دسترس میباشد که این امر ارائه خدمات پزشکی با کیفیت مطلوب را با خطر مواجه میکند. این مقاله نیز با هدف تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: یکی از مشکلات اساسی که مراکز بهداشتی درمانی، به خصوص بیمارستانها در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه با آن رو به رو میشوند، نبودتعادل بین نیازها و منابع در دسترس میباشد که این امر ارائه خدمات پزشکی با کیفیت مطلوب را با خطر مواجه میکند. این مقاله نیز با هدف تعیین میزان آمادگی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر تأمین تجهیزات لازم در مواجهه با بلایا تدوین شده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی میباشد. جامعهی پژوهش شامل ده بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که بخشی از یک پژوهش بزرگتر در مورد بررسی میزان آمادگی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مواجهه با بلایا از چهار بعد امنیت، ارتباطات، ملزومات و تخلیه در سال 1385 بوده است. ابزار گردآوری دادهها، چکلیستی بود که برای تعیین اعتبار صوری آن از نظر استادان صاحب نظر دانشگاه استفاده شد که با مشاهده و مصاحبه با افراد مختلف بر حسب مورد (مدیر بیمارستان، مدیر پرستاری، دبیر کمیته حوادث غیر مترقبه و ...) تکمیل گردید و به منظور تحلیل دادهها مشخصههای توصیفی نظیر فراوانیها، نسبتها و متوسط درصد با استفاده از ابزار SPSS محاسبه شد. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که در مدیریت بلایا از بعد ملزومات، بیمارستان نواب صفوی و هفتم تیر بیشترین درصد امتیاز( 6/66) و بیمارستانهای هاشمی نژاد، شفا، فیروزگر و حضرت رسول (ص) کمترین متوسط درصد امتیاز (0/60) را به دست آوردند. نتیجهگیری: مدیریت و به طور کلی مشکل تأمین ملزومات در هنگام وقوع بلایا، در همه بیمارستانهای مورد پژوهش وجود دارد ولی دو بیمارستان آموزشی (نواب صفوی و هفتم تیر)، به طور نسبی از صورت مناسبتری برخوردار میباشند. بنا بر این بر لزوم تدوین برنامهای در همه بیمارستانهای یاد شده، به منظور استفاده مؤثر از منابع موجود و جلوگیری از اتلاف منابع بیش از پیش تأکید میگردد.واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ برنامهریزی بیمارستان؛ بلایا؛ مدیریت ایمنی از حوادث
مقالات پژوهشی
عباس شیخ طاهری؛ حمید مقدسی
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه اهمیت و ارزش اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی افزایش یافته است. مدیریت این منبع ارزشمند به تخصص و مهارتهای متنوعی نیاز دارد. بنابراین مدیران اطلاعات با توجه به توانمندیهای خود نقش حیاتی در سازمانهای مراقبت بهداشتی ایفا میکنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله به اهمیت، نقش و جایگاه مدیران اطلاعات در سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده پرداخته شد. نتیجهگیری: مدیران اطلاعات، توانمندان راهبردی برای سازمانهای مراقبت بهداشتی آینده خواهند بود؛ از این رو مدیران به منظور موفقیت در این کار مهم باید به دانش و مهارتهای متنوعی در زمینههای گوناگون مدیریت و فنآوری اطلاعات، امور فنی مرتبط با آن و علوم مدیریت مجهز باشند و فرایندهای مراقبت بهداشتی را به خوبی درک نمایند.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مدیران؛ ارائهی مراقبتهای بهدشتی؛ سازمانها (بهداشتیـ درمانی).