Letter to Editor
فرهاد شکرانه ننهکران؛ حافظ محمدحسن زاده اسفنجانی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
کمیت زیاد و کیفیت نامعلوم، مشکل امروزی در انتخاب مجلات پزشکی است. شاید معیارهای سنجش کیفیت مجلات بتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند. عامل تأثیر یا Impact Factor یک مجله به عنوان مطرحترین ابزار علمسنجی و یکی از مهمترین معیارهای نویسندگان برای ارسال مقاله میباشد و مورد توجه کتابداران و اطلاعرسانان در آبونمان مجلات است. اکنون این معیار ...
بیشتر
کمیت زیاد و کیفیت نامعلوم، مشکل امروزی در انتخاب مجلات پزشکی است. شاید معیارهای سنجش کیفیت مجلات بتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند. عامل تأثیر یا Impact Factor یک مجله به عنوان مطرحترین ابزار علمسنجی و یکی از مهمترین معیارهای نویسندگان برای ارسال مقاله میباشد و مورد توجه کتابداران و اطلاعرسانان در آبونمان مجلات است. اکنون این معیار واحد با وجود کثرت دیدگاههای مخالف و موافق به چالش کشیده شده است.واژههای کلیدی: استناد؛ نشریات ادواری؛ ارزشیابی؛ عامل تأثیر مؤسسه اطلاعات علمی (ISI-IF)
مقالات پژوهشی
امیر اشکان نصیریپور؛ شهرام توفیقی؛ رقیه جوانمردی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه استقرار سامانههای (نظامهای) اطلاعاتی، از جمله سیستم پشتیبان تصمیمگیری به عنوان پشتوانهای برای تصمیمگیری مدیریت کلان سازمان، ضروری میباشد. مشارکت در بهبود نظام تصمیمگیری از طریق امکانسنجی استقرار سیستم پشتیبان تصمیم درحوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی، هدف اصلی این مطالعه بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی - مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل کارکنان حوزهی معاونت امور درمان سازمان تأمین اجتماعی و ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه ویک چک لیست بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی، بین 27 نفر از مدیران و معاونین حوزهی مورد مطالعه توزیع و 24 پرسشنامه جمعآوری شد. چک لیست نیز در کلیهی واحدهای محیط پژوهش از طریق مشاهده توسط پژوهشگر تکمیل گردید. دادهها درنرمافزار Excel وارد و درمرحلهی بعد با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: میانگین امتیازات امکان استقرار سیستم پشتیبان تصمیم در معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی از بعد عملیاتی 65/3 از 5، از بعد نیروی انسانی 1/3 از 5، از بعد اقتصادی 92/2 از 5 و از بعد فنی 37 از 42 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به وجود زیرساختهای لازم و نیز توان مالی سازمان در جهت استقرار سیستم پشتیبان تصمیم، در صورت برگزاری دورههای آموزشی مربوط برای مدیران و کاربران معاونت درمان، مقاومت آنان نسبت به پذیرش موضوع کاهش و در نتیجه امکان استقرار سیستم افزایش خواهد یافت.واژههای کلیدی: تصمیمگیری؛ تصمیمگیری سازمانی؛ سازمانها (بهداشتی ـ درمانی)؛ نظامهای اطلاعاتی
مقالات پژوهشی
ناهید حاتم؛ مهرداد عسکریان؛ کیمیا پورمحمدی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: افزایش هزینههای بیمارستانی در سالهای اخیر و نیز اجرای طرح خودگردانی و ادارهی بیمارستانها به وسیلهی درآمد اختصاصی آنها، بیمارستانها را با مشکلات مالی جدی رو به رو ساخته است. در این راستا، پژوهشگران بر آن شدند تا به منظور کاهش مقدار کسورات حاصل از عدم ثبت اقدامات انجام گرفته برای بیماران در صورتحساب هزینهی آنان، تأثیر مداخله در این روند با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند را بر افزایش درآمد بیمارستان بررسی نمایند. روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی و مداخلهای، 350 پرونده از پروندههای بیماران بستری در بخشهای داخلی مردان و زنان بیمارستان نمازی شیراز در نیمهی دوم سال 1384، به صورت تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از فرمهای جمعآوری داده، بررسی و با صورتحسابهای مربوط مقایسه شد؛ سپس با استفاده از اطلاعات حاصله، فرآیند ثبت اقدامات دارای تعرفه با استفاده از الگوی 9 مرحلهای ارتقای کیفیت فرآیند، از طریق تهیهی فرم اقدامات درمانی، آموزش و ارائهی مشاوره به کارکنان در رابطه با نحوهی تکمیل فرم و اهمیت این کار، به مدت 4 ماه مورد مداخله قرار گرفت. در مرحله پس از مداخله، تأثیر مداخله بر روی 215 پرونده در طول 4 ماههی اول سال 1385 مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: قبل از مداخله، 56 درصد از هزینهی اقدامات درمانی انجام گرفته برای بیمار ثبت نشده بود که بعد از مداخله این درآمد از دست رفته به 31 درصد کاهش یافت و در مجموع باعث افزایش 25 درصدی درآمد این بیمارستان در بخشهای مورد مطالعه شد. نتیجهگیری: با صدور صورتحساب هزینهی بیمار مطابق با اقدامات ثبت شده در پروندهی پزشکی وی و در نتیجه اعمال مدیریت مالی صحیح و اجرای الگوی ارتقای کیفیت در این زمینه، بیمارستان میتواند درآمد خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. واژههای کلیدی: درآمد؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.
مقالات پژوهشی
صدیقه محمد اسماعیل؛ الهام لفظی قاضی؛ عباس گیلوری
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: یکی از راههای بازیابی اطلاعات تخصصی از اینترنت، استفاده از ابزارهای کاوش است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی موتورها و ابر موتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات داروشناسی و سنجش میزان ربط مدارک بازیابی شده در آنها انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی تطبیقی است که جامعهی پژوهش آن، 6 موتور و 6 ابر موتور کاوش اصلی که ...
بیشتر
مقدمه: یکی از راههای بازیابی اطلاعات تخصصی از اینترنت، استفاده از ابزارهای کاوش است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی موتورها و ابر موتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات داروشناسی و سنجش میزان ربط مدارک بازیابی شده در آنها انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی تطبیقی است که جامعهی پژوهش آن، 6 موتور و 6 ابر موتور کاوش اصلی که در سایت www.searchenginewatch.com، به عنوان پر استفادهترین ابزارهای کاوش اینترنت معرفی شده بودند، در نظر گرفته شد. برای تعیین کلید واژههای حوزهی داروشناسی از سر عنوان موضوعی پزشکی(MeSH: Medical Subject Heading) ویرایش 2008، استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مشاهدهی مستقیم بود. جستجو با هر یک از اصطلاحات انتخابی حوزهی داروشناسی در تک تک موتورهای کاوش انجام شد. 10 نتیجهی اول بازیابی شدهی موتورهای کاوش، برای ارزیابی مانعیت و جامعیت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار Excell مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: موتور کاوش Yahoo، بیشترین مدارک داروشناسی (34 درصد) را بازیابی کرد و رتبهی نخست را به خود اختصاص داد. موتور کاوش Aol با میزان (62 درصد) مانعیت و (21 درصد) جامعیت، بیشترین مدارک مرتبط را در حوزهی داروشناسی بازیابی کرده است. در بین ابر موتورهای کاوش Dogpile، بیشترین مدارک داروشناسی (22 درصد) را بازیابی کرده است و رتبهی نخست را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: موتورهای کاوش و ابر موتورهای کاوش ابزارهای مناسبی برای جستجوی کاربران، اعم از خبره و مبتدی، هستند و از قابلیتها و امکانات جستجوی مناسبی برخوردارند. پیشنهاد میشود که کاربران جستجوی خود را در چند موتور کاوش پیگیری کنند تا به مدارک مرتبط از میان انبوه منابع موجود در وب، دسترسی یابند. واژههای کلیدی: ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ داروشناسی؛ اینترنت.
مقالات پژوهشی
مصطفی فرحبخش؛ شهلا فزون خواه
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: نظامهای اطلاعات در سیستم سلامت با گردآوری، تحلیل و انتشار دادهها، زمینهی استفاده از اطلاعات به منظور بهبود و ارتقای سلامت جامعه را فراهم میسازند. این مطالعه برای ارزیابی وضعیت نظام رسمی آماری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی و اجرا شد. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی انجام شد. واحدهای آمار مستقر در مراکز آموزشی-درمانی، ...
بیشتر
مقدمه: نظامهای اطلاعات در سیستم سلامت با گردآوری، تحلیل و انتشار دادهها، زمینهی استفاده از اطلاعات به منظور بهبود و ارتقای سلامت جامعه را فراهم میسازند. این مطالعه برای ارزیابی وضعیت نظام رسمی آماری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی و اجرا شد. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی انجام شد. واحدهای آمار مستقر در مراکز آموزشی-درمانی، بیمارستانهای عمومی و مراکز بهداشت شهرستان شهر تبریز به وسیلهی چک لیست تهیه شده، مورد بررسی قرار گرفت و دادهها پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS آنالیز آماری شد. یافتهها: در 6/15 درصد واحدهای آمار وابسته به دانشگاه، شرح وظایف واحد آمار به صورت مکتوب وجود داشته و در 9/21 درصد سازمانها، نیازهای اطلاعاتی سازمان تعیین شده است. در 3/89 درصد مراکز، جمعآوری اطلاعات آماری طبق برنامهی استاندارد انجام میگیرد و در 3/81 درصد آنها دادههای جمعآوری شده از لحاظ صحت دادهها، بررسی میشوند. نتیجهگیری: با توجه به جایگاه نظام اطلاعات در هر سازمان و نقش اساسی آن در اتخاذ سیاستهای درست، ایجاد نظام هماهنگ و یکپارچهی اطلاعات و توانمندسازی کارشناسان در زمینهی استفادهی صحیح از دادهها، از اولویتهای ضروری به شمار میرود. واژههای کلیدی: آمار؛ دانشگاه ها؛ نظام های اطلاعاتی.
مقالات پژوهشی
مهرداد فرزندیپور؛ مریم احمدی؛ فرحناز صدوقی؛ ایرج کریمی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: در جهان معاصر، ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت یکی از اولویتهای بسیاری از کشورهاست. با شروع نگهداری اطلاعات کلینیکی در سیستمهای کامپیوتری، باید پیشبینیهای لازم به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات پزشکی بیماران به عمل آید. سوال اساسی این است که اصول مناسب برای حفظ محرمانگی اطلاعات سلامت کدامند؟ روش بررسی مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: در جهان معاصر، ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت یکی از اولویتهای بسیاری از کشورهاست. با شروع نگهداری اطلاعات کلینیکی در سیستمهای کامپیوتری، باید پیشبینیهای لازم به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات پزشکی بیماران به عمل آید. سوال اساسی این است که اصول مناسب برای حفظ محرمانگی اطلاعات سلامت کدامند؟ روش بررسی مطالعه به روش توصیفی در سال 1386 در خصوص اصول محرمانگی اطلاعات بیماران در پروندهی الکترونیک سلامت در پنج محور شرایط جمعآوری، اصول استفاده، اصول افشاء، اصول دسترسی فرد و مسؤولیت متولی اطلاعات سلامت در کشورهای استرالیا، کانادا، انگلستان و ایران انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مقالات، کتب، مجلات و سایتهای معتبر اینترنتی انگلستانی زبان بود. سپس دادهها گردآوری و جداول مقایسهای لازم تهیه و نقاط ضعف و قوت هر یک بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هر سه کشور منتخب بر جمعآوری، استفاده و افشای اطلاعات پروندهی الکترونیک سلامت با رضایت فرد و یا طبق قانون، تأکید دارند. دو کشور استرالیا و کانادا در خصوص دسترسی خود فرد به اطلاعات پروندهی الکترونیک سلامت محدودیتهایی ایجاد کردهاند و کشور انگلستان دسترسی فرد به اطلاعات را بر پایهی نیاز به دانستن، به طور کلی مجاز شمرده است. همچنین یکی از مسؤولیتهای متولی اطلاعات را در دسترس قراردادن سیاستها و اقدامات محرمانگی اطلاعات برای عموم بیان کردهاند. کشور ایران در این زمینه، اصول مدون و مصوبی ندارد. نتیجهگیری: اصول محرمانگی اطلاعات پروندهی الکترونیک سلامت در دو کشور استرالیا و کانادا از جامعیت بیشتری برخوردار است. کشور ایران فاقد اصولی در این زمینه است و با توجه به رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص طراحی پروندهی الکترونیک سلامت برای هر ایرانی، استفاده از تجربیات سایر کشورها و تنظیم و تصویب اصولی در این خصوص، با توجه به شرایط بومی کشورمان، توصیه میشود. واژههای کلیدی: محرمانگی , پرونده های پزشکی , الکترونیک , پزشکی , سیستم پرونده های پزشکی , کامپیوتری کردن
مقالات پژوهشی
علیرضا اکبرزاده باغبان؛ مجتبی اسماعیلی؛ خلیل کیمیافر
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: در حال حاضر سرطانها یکی از مشکلات اصلی بهداشت و درمان در ایران و تمام دنیا میباشند. از آن جایی که درمان سرطان ریه هزینههای زیادی دارد و تأثیر زیادی بر زندگی افراد خواهد داشت. در این پژوهش بر آن شدیم که به بررسی هزینههای درمانی مبتلایان به سرطان ریه بپردازیم. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی به بررسی 115 پرونده پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: در حال حاضر سرطانها یکی از مشکلات اصلی بهداشت و درمان در ایران و تمام دنیا میباشند. از آن جایی که درمان سرطان ریه هزینههای زیادی دارد و تأثیر زیادی بر زندگی افراد خواهد داشت. در این پژوهش بر آن شدیم که به بررسی هزینههای درمانی مبتلایان به سرطان ریه بپردازیم. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی به بررسی 115 پرونده پزشکی بیمارانی با سرطان ریه که از ابتدای سال ۱۳۸۲ تا فروردین ۱۳۸۴ در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد پذیرفته شده بودند، پرداخته شد. نحوهی دستیابی به نمونهها از طریق سرشماری یا تمام شماری بود. دادهها از پروندهها قرائت و وارد صفحهی دادههای پیوست گردید. چون در این تحقیق از دادههای موجود استفاده گردید و هیچ اندازهگیری مجددی صورت نگرفت، روائی و پایائی ابزار موضوعیت نداشت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و با توجه به پراکندگی زیاد متغیرها، از آزمون Mann Whitney برای مقایسه استفاده گردید. یافتهها: متوسط هزینهی درمان بیماران سرطان ریوی در یک نوبت مراجعه در این مرکز مقدار 773 614 2 ریال به دست آمد. مقایسه هزینههای مختلف بین مردان و زنان و همچنین بین افراد سیگاری و غیر سیگاری اختلاف معنیدار آماری نشان نداد ( P > 0.05 ). نتیجهگیری: هزینههای اقتصادی سرطان ریه بسیار سنگین است. هرگونه مداخلهی درمانی و مدیریتی که بتواند شروع تظاهرات سرطان ریه و پیشرفت عوارض آن را به تأخیر اندازد و یا طول مدت درمان را کاهش دهد، سهم فراوانی در کاهش آلام بیماران، بهبود کیفیت زندگی آنها و کاهش هزینههای تحمیلی خواهد داشت. واژههای کلیدی: سرطانهای ریه؛ هزینهی بیماری؛ هزینه و هزینهسنجی؛ هزینههای مراقبتهای بهداشتی
مقالات پژوهشی
غلامرضا مرادی؛ معصومه سرباز؛ خلیل کیمیافر؛ ناصر شفیعی؛ یوسف ستایش
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نه تنها موجب بهبود عملکرد و تصمیمگیری بهتر میشود، بلکه با ارائهی اطلاعات و سوابق بیمار به ارائه کنندگان خدمات در تصمیمگیریهای بهداشتی - درمانی نیز نقش به سزا و مؤثری دارد. هدف از این مطالعه، شناخت قابلیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی و تعیین نقش آن در عملکرد بیمارستانها بود. روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نه تنها موجب بهبود عملکرد و تصمیمگیری بهتر میشود، بلکه با ارائهی اطلاعات و سوابق بیمار به ارائه کنندگان خدمات در تصمیمگیریهای بهداشتی - درمانی نیز نقش به سزا و مؤثری دارد. هدف از این مطالعه، شناخت قابلیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی و تعیین نقش آن در عملکرد بیمارستانها بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و تطبیقی - تحلیلی در تنها بیمارستانی که سیستم اطلاعات بیمارستانی در آن پیاده شده بود و امکان مطالعهی این سیستم و نیز سیستم دستی وجود داشت، انجام شد. ابزار پژوهش شامل چند پرسشنامه جهت جمعآوری دادههای مربوط به مدت زمان انجام فرآیندها و یک چک لیست برای جمعآوری دادههای مربوط به هزینههای بیماریهای مورد مطالعه از پروندههای بیماران بود. روایی و پایایی این ابزار بررسی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (محاسبهی میانگین و درصد) و آزمون t-test انجام گرفت. یافتهها: با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی، میانگین مدت اقامت بیماران با تشخیصهای مختلف، 56/6 روز کاهش نشان میداد و میانگین کل هزینهی بیماریهای مورد بررسی معادل 772604 ریال افزایش یافته بود؛ در مدت زمان انجام فرایند درخواست و پاسخدهی آزمایشات 13 دقیقه، در مدت زمان فرایند پذیرش بیماران، 2 دقیقه، و در مدت زمان انجام فرایند تسویه حساب در سیستم کامپیوتری، 260 دقیقه کاهش مشاهده میشد. نتیجهگیری: یافتههای مربوط به بررسی فرایندهای مقایسهای بین دو سیستم دستی و اطلاعات بیمارستانی نشان داد که با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی کاهش زمانی چشمگیری در فرایندهای مؤثر بر مدت اقامت بیماران صورت پذیرفته و موجب بهبود عملکرد بیمارستان شده است. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نقش؛ بیمارستانها
مقالات پژوهشی
آذر کبیرزاده؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ اسماعیل رضا زاده؛ بنیامین محسنی ساروی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: کمیتهی مدارک پزشکی سیاستها، روشها، فرمها و کلیهی مسایل مربوط به مدیریت بخش مدارک پزشکی و اطلاعات بیماران را بررسی میکند. در خصوص اهمیت آن کمیته، میتوان به الزامات موجود در دستورالعمل ارزشیابی و اعتبار بخشی بیمارستانها اشاره نمود. این مطالعه با هدف بررسی نحوهی عملکرد کمیتهی مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی ...
بیشتر
مقدمه: کمیتهی مدارک پزشکی سیاستها، روشها، فرمها و کلیهی مسایل مربوط به مدیریت بخش مدارک پزشکی و اطلاعات بیماران را بررسی میکند. در خصوص اهمیت آن کمیته، میتوان به الزامات موجود در دستورالعمل ارزشیابی و اعتبار بخشی بیمارستانها اشاره نمود. این مطالعه با هدف بررسی نحوهی عملکرد کمیتهی مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی سراسر استان مازندران بر مبنای صورتجلسات ارسال شده به اداره کل مدارک پزشکی، مستقر در حوزهی معاونت درمان دانشگاه، انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی، به روش سرشماری 257 صورتجلسهی ارسالی از سال 1384 لغایت نیمهی اول 1386 بررسی گردید. ابزار گردآوری داده، چک لیستی بود که عناصر اطلاعاتی آن به استناد دستورالعمل ارزشیابی بیمارستان، مصوب وزارت بهداشت، طراحی شد. متغیرهای مورد بررسی شامل تعداد جلسات تشکیل شده، مسایل مطروحه، ترکیب جلسه و تصمیمات متخذه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS آنالیز شد. یافتهها: از تعداد 600 جلسه که باید در کل دو سال و نیم، در بیمارستانها تشکیل میشد، 257 جلسه تشکیل شده بود. کل موارد مطروحه در ارتباط با 5 وظیفهی تعریف شده برای کمیتهی مدارک پزشکی، 513 مورد بود که برای 2/70 درصد تصمیمگیری شده، برای 8/9 درصد تصمیمگیری نشده ، 1/19 درصد نیز غیر قابل حل و 9/0 درصد نامشخص باقی مانده است. نتیجهگیری: عملکرد کمیتهی مدارک پزشکی بیمارستانهای استان از نظر تشکیل جلسات، پیگیری مصوبات و حضور اعضاء چندان مطلوب نیست. به منظور بهبود وضعیت، برگزاری مرتب جلسات، پیگیری مصوبات و همچنین ارزیابی عملکرد کمیته به صورت سالانه توسط بیمارستان توصیه میگردد. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ کمیتههای کادر حرفهای؛ مدیریت اطلاعات؛ بیمارستانها؛ کنترل فرمها و مدارک
Short Communication(s)
عبدالحسن کاظمی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
مقدمه: : تولید علم در محیط علمی کشور، مسیر چندان درستی را نمیپیماید. تفاوت و ماهیت مجموعه رشتههای تشکیل دهندهی معرفت بشری و عوامل مؤثر بر آن و نیز تفاوت مؤلفه های عقلی و علمی تأثیرگذار بر علوم متفاوت مورد توجه قرار نگرفته، عرصههای همپوشانی و نحوهی تغذیه زمینههای مختلف علمی از همدیگر مد نظر دقیق واقع نمیشوند. در شیوههای ...
بیشتر
مقدمه: : تولید علم در محیط علمی کشور، مسیر چندان درستی را نمیپیماید. تفاوت و ماهیت مجموعه رشتههای تشکیل دهندهی معرفت بشری و عوامل مؤثر بر آن و نیز تفاوت مؤلفه های عقلی و علمی تأثیرگذار بر علوم متفاوت مورد توجه قرار نگرفته، عرصههای همپوشانی و نحوهی تغذیه زمینههای مختلف علمی از همدیگر مد نظر دقیق واقع نمیشوند. در شیوههای تبدیل علم به فناوری و کاربردی نمودن علوم انسانی و اجتماعی هم کمتوجهی وجود دارد. روش بررسی: بررسیهای میدانی شیوههای داوری علمی و اخلاقی طرحهای پژوهشی، مقالات علمی، کتب تخصصی و تجزیه و تحلیل موضوعاتی مانند مقالات سیستماتیک مروری، متاآنالیز، Rapid processing، زمینههای تحقیق پیشتاز، Impact factor، Citation، Primary and Secondary Database، Leading rate و Self Meta data citation و نشان دهندهی آنست که این موارد برای مسؤولان تولید علم در کشور مفهوم روشنی ندارد. یافتهها: فضای تولیدات علمی به صورت مقاله، ثبت اختراع و اکتشاف، چاپ کتاب، انتشار مجلات علمی- تخصصی، چه از نظر اقتصادی و چه از جنبه های مدیریتی، رعایت اخلاق و امانتداری علمی، تسهیم منافع علمی، آموزش آداب و اخلاق علمی بین استاد و دانشجو و ... عدم ضابطهمندی مناسب را نشان میدهد. نتیجهگیری: میزان آشنایی، میزان مراجعه و مهارتهای مراجعه به Databaseهای علمی وضعیت خوشایندی نداشته، تفاوت و ارزش پایگاهی مانند Scopus با Trip database و یا library Cochrane شناخته شده نبوده، ساماندهی پایگاههای علمی الکترونیکی ملی برای مدیریت عرصه اطلاعرسانی برای تولیدات علمی و تخصصی کشور نیز راه درازی تا رسیدن به حد مقبول در پیش دارد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ تولید علم؛ ارزشیابی