نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3 دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: در دنیای پر از دانش و پیچیدگی روز افزون امروز نیاز به تبادل داده، اطلاعات و دانش غیر قابل انکار است. پروندهی الکترونیک سلامت از فنآوریهای کلیدی عرصهی مراقبت بهداشتی است که با ایجاد قابلیت تعامل، سرعت ارایهی خدمات را افزایش، خطاها را کاهش و کیفیت ارایهی خدمات را بهبود میبخشد. برای توزیع و تبادل اطلاعات؛ توسعه و استفاده از استانداردهای تبادل پیام در پروندهی الکترونیکی سلامت مورد نیاز میباشد. در این مقاله به شناسایی استانداردهای این سازمانها پرداخته و نقاط ضعف و مزیتهای آنها با هم مقایسه شدهاند. روش بررسی: این بررسی یک مطالعهی توصیفی- تطبیقی بود که در سال 1389 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست بود که روایی آن از نظر تعدادی صاحبنظران دانشگاهی در زمینهی پروندهی الکترونیک سلامت مورد تأیید قرار گرفت. دادههای مورد نیاز این پژوهش از کتابها، نشریات و وبسایتهای سازمانهای معتبر مرتبط تهیه شد. جامعهی پژوهش را سازمانهای 7HL (Health level seven)، (International organization for standardization) ISO، CEN (Committee of european standards) تشکیل میداد که در زمینهی پروندهی الکترونیک سلامت استانداردهای کاملتر و جامعتری نسبت به سایر سازمانها ارایه میکردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از جدول تطبیقی و روشهای کیفی تحلیل شد. یافتهها: در سطح جهانی چندین سازمان و مؤسسه در زمینهی ایجاد استانداردهای مربوط به پروندهی الکترونیک سلامت فعالیت میکنند که عبارت از سلامت سطح هفتم (7HL) و سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) و هیأت فنی کمیتهی اروپایی تعیین کنندهی استاندارد (CEN) میباشد. سازمان 7HL دارای استاندارد تبادل پیام است و هیأت فنی کمیتهی اروپایی تعیین کنندهی استاندارد و دارای استاندارد تبادل با نام 13606EN است که سازمان بینالمللی استاندارد، آن را به استانداردی بینالمللی تبدیل و مسؤولیت روزامدی آن را بر عهده دارد. نتیجهگیری: بیشترین فعالیت در مورد استانداردسازی تبادلات پروندهی الکترونیک سلامت در سازمان بینالمللی استاندارد و سازمان سلامت سطح هفتم صورت گرفته است. استانداردهای تبادل پیام این دو سازمان برخلاف شباهت در بعضی موارد، تفاوتهای منحصر به فردی با یکدیگر دارند. مقایسهی این دو استاندارد در مطالعات مختلف نشان میدهد که اگر چه این دو استاندارد به شیوههایی متفاوت در جهت تبادل پیام گام برمیدارند، ولی استاندارد تبادل پیام 7HL در ایجاد قابلیت تعامل متقابل به طور کافی موفق نبوده است و ناهماهنگیهایی در کلاسهای مدل اصلی آن به چشم میآید. استاندارد 13606ISO با استفاده از بعضی ویژگیهای خود گام ارزشمندی در راستای تعاریف مفاهیم بالینی و ایجاد قابلیت تعامل متقابل برداشته است. واژههای کلیدی: استانداردها؛ پروندهی الکترونیک سلامت؛ 7HL.
عنوان مقاله [English]
Messaging Standards for Electronic Health Records in Selected Organizations
نویسندگان [English]
- Maryam Ahmadi 1
- Arezoo Dehghani Mahmoodabadi 2
- Shahla Fozoonkhah 3
1 Associate Professor, Health Information Management, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 MSc Student, Medical Records, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Health Information Management, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Introduction: In today's world of knowledge with increasing complexity, the need for exchanging data, information, and knowledge is undeniable. Electronic health record is undoubtedly a key technology in health care which facilitates the recovery and processing of health information from multiple locations and provide more efficient and more effective treatment for the patient. Automatic data transfer on the other hand, increases the rate of services, reduces errors, and improves the quality of services. For distribution and exchange of information, development and use of a messaging standard in electronic health records is required.Methods: A descriptive-comparative study was conducted on messaging standards provided by Health Level Seven International (HL7), International Organization for Standardization (ISO), and the European Committee for Standardization (CEN) whose standards in field of electronic health records are more comprehensive and complete than other organizations. Using a checklist, data was collected from articles, books, and magazines and English language websites. The validity of the checklist had been approved by some academic experts in the field of electronic health records. The collected data was analyzed using comparative and qualitative methods.Results: The obtained results showed that several organizations and institutions such in the world, as HL7, ISO, and CEN, have standards related to electronic health records. While HL7 has a messaging standard, CEN developed a standard named EN13606 which was later adopted by ISO. Therefore, EN13606 is currently updated by ISO.Conclusion: Most activities in providing a messaging standard for electronic health records have been done by ISO and HL7. Messaging standards of the two organizations, despite the similarity in some cases, have some unique differences. Comparing these two standards showed that although these two different standards tried to exchange messages, HL7 messaging standard was not successful in creating interoperability and had some inconsistency in its models' classes. ISO13606 standard however, used some features in definition of clinical concepts and could create interoperability.Keywords: Standards; Electronic Health Records; Health Level Seven.